Bioethical problems of medical education in the era of artificial intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2557

Keywords:

Artificial intelligence, bioethics, medical training

Abstract

The discipline of bioethics has gained increasing importance in the field of medicine, serving as an essential framework for identifying and addressing emerging ethical conflicts. The objective of the present study is to analyze the bioethical challenges for medical training in the era of artificial intelligence (AI), with the purpose of stimulating critical reflection on the ethical implications of its use. A bibliographic review was carried out, using the following databases as sources of information: Dialnet, Pubmed, and Google Scholar. The exploration was carried out in a time interval of 2001-2023. In a first search, a total of 50 publications were collected, of which 23 bibliographic sources were selected, based on inclusion and exclusion criteria. It has been proven that artificial intelligence (AI) has experienced accelerated evolution, bringing with it a significant increase in the ethical challenges faced by medical personnel. These professionals find themselves having to navigate between commitment to the well-being of their patients and adaptation to new care modalities, such as telemedicine and virtual consultation. The importance of rigorous ethical reflection in the integration of these technologies in clinical practice is highlighted.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustín, M. Barcuddi, R. Majul, E. Ruffino, S.(2020). La inteligencia artificial en la educación médica y la predicción en salud. Methodo Investigación Aplicada a las Ciencias Biológicas, 6(1), 44-50. https://doi.org/10.22529/me.2021.6(1)07

Álvarez, J. (2011). Retos de la bioética en la medicina del siglo XXI. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 28(4), 657-663.http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342011000400014

Ávila, T. Mayer, M. Pujadas, D. Quesada V. Varela, F. (2020). La inteligencia artificial y sus aplicaciones en medicina II: importancia actual y aplicaciones prácticas. Atención Primaria, 53(1), 81-88. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.04.014

Audrey, A. (2023). Inteligencia artificial: ejemplos de dilemas éticos. UNESCO. https://www.unesco.org/es/artificial-intelligence/recommendation-ethics/cases

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Universidad de La Sabana. http://librodigital.sangregorio.edu.ec/librosusgp/B0061.pdf

Boon, K., & Turner, J. (2004). Ethical and professional conduct of medical students: review of current assessment measures and controversies. Journal of medical ethics, 30(2), 221. https://doi.org/10.1136%2Fjme.2002.002618

Cantú, PP. (2019). Propósitos y desafíos de la bioética en salud pública. Revista Latinoamericana de Bioética, 19(36-1). https://doi.org/10.18359/rlbi.3680

Char, Danton S., Shah, Nigam H., and Magnus, David. (2018). Implementing Machine Learning in Health Care — Addressing Ethical Challenges. The New England Journal of Medicine, 378(11), 981. https://doi.org/10.1056%2FNEJMp1714229

García, R. (2019). Relación del principio de responsabilidad social de la Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos de la Unesco y la bioética de intervención en el análisis comparativo de los sistemas de salud en Brasil, Chile y Colombia. [Tesis doctoral, Universidad de Brasilia]. Repositorio Institucional de la Universidad de Brasilia. https://icts.unb.br/jspui/handle/10482/38561

Comisión Europea. (2019). Directrices éticas para una IA fiable. Oficina de Publicaciones. https://data.europa.eu/doi/10.2759/14078

Garrafa, V., & Azambuja, L. (2007). Epistemología de la bioética-enfoque latino-americano. Revista Brasileira de Bioética, 3(3), 344-359. https://bit.ly/3JXioUq

Gual, A. (2023). La inteligencia artificial y la educación médica (I): la revolución profesional. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 26(2), 43-47. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322023000200001

Goldie, J. (2000). Review of ethics curricula in undergraduate medical education. Medical Education, 34(2), 108-119. https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2000.00607.x

Villalba Gómez, J. A. (2016). Emerging bioethic problems with artificial intelligence. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 12(1), 137-147. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2016.0001.10

Nunes, H. D. C., Guimarães, R. M. C., & Dadalto, L. (2022). Desafíos bioéticos del uso de la inteligencia artificial en los hospitales. Revista bioética, 30, 82-93. https://doi.org/10.1590/1983-80422022301509ES

Lanzagorta-Ortega, D., Carrillo-Pérez, D. L., & Carrillo-Esper, R. (2022). Artificial intelligence in medicine: present and future. Gaceta médica de México, 158, 17-21. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0016-38132022001100017&script=sci_abstract&tlng=en

Mayer, M. (2023). Inteligencia artificial en atención primaria: un escenario de oportunidades y desafíos. Atención Primaria, 55(11). https://doi.org/10.1016/j.aprim.2023.102744

Molina, N. Formación bioética en ciencias de la salud. Ciencia y Tecnología para la Salud Visual y Ocular, 14(1), 117-32. https://ciencia.lasalle.edu.co/svo/vol14/iss1/5/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Aprovam o primeiro acordo mundial sobre ética da inteligência artificial. https://bit.ly/3t5fA12

Organización Mundial de la Salud. (2020). La aplicación ética de la inteligencia artificial en salud. Fundación Lovexair. Https://www.consumer.es/salud/atencion-sanitaria/inteligencia-artificial-etica.html

Suazo, I. (2023). Inteligencia artificial en Medicina Humana. International Journal of Medical and Surgical Sciences, 10(1), 1-4. https://doi.org/10.32457/ijmss.v10i1.2150

Torralba, F. (2016). Grandes desafíos de la bioética. Escenarios de futuro. Revista Iberoamericana de Bioética, (1), 1-12. ttps://doi.org/10.14422/rib.i01.y2016.002

Published

2024-03-31

How to Cite

Chamba Cuadros, J. (2024). Bioethical problems of medical education in the era of artificial intelligence. Revista San Gregorio, 1(57), 186–198. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2557

Issue

Section

ARTÍCULOS DE REVISIÓN