Innovative experience applying the Objective Structured Clinical Examination in the Medical Degree Program at Universidad San Gregorio de Portoviejo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i63.3771

Keywords:

Competencies, Objective Structured Clinical Examination, clinical competency assessment, medical students

Abstract

The Objective Structured Clinical Examination (OSCE) is a tool that has proven effective in assessing clinical competencies. This paper presents the main results obtained from the implementation of an innovative OSCE experience using high-fidelity simulators and standardized patients, integrating both quantitative and qualitative evaluation indicators. This examination serves as a prerequisite for access to pre-professional practice within healthcare institutions. The experience focused on medical students at the Universidad San Gregorio de Portoviejo in Ecuador, specifically those completing their clinical training in the fifth and sixth levels. The study highlights the applied methodology and the main challenges faced by the program in the continuous improvement of the assessment process. The results demonstrate that the OSCE is a valid and reliable assessment tool for distinguishing the level of clinical competencies achieved by students and emphasize the value of feedback provided by both students and faculty regarding the importance and objectivity of the results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brailovsky MD. (2011). ¿Es necesario evaluar la competencia clínica de los especialistas? Editorial. Revista Argentina de Cardiología, 79(5), 402-404. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1850-37482011000500002&script=sci_arttext&tlng=pt

Bogo, M., Regehr, G., Katz, E., Logie, C., Tufford, L., & Litvack, A. (2012). Evaluating an Objective Structured Clinical Examination (OSCE) Adapted for Social Work. Research on Social Work Practice, 22(4), 428-436. https://doi.org/10.1177/1049731512437557

Champin, J. (2014). Evaluación por competencias en la educación médica. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 31(3), 566-571. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342014000300023

De Serdio, A. (2022). ECOE: Evaluación Clínica Objetiva Estructurada. Medicina de Familia. Área Docente. Repositorio Universidad Nacional de La Plata. Argentina. https://www.um.es/c/document_library/get_file?uuid=9fa20d68-26f6-430c-8451

Gómez, F., & Morales, L. (2009). Fundamentos para la evaluación cualitativa de la formación de valores en carreras de la salud. Revista Educación Médica Superior, 23(3), 70-81. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v23n3/ems07309.pdf

Harden, R. M., Stevenson, M., Downie, W. W., & Wilson, G. M. (1975). Assessment of clinical competence using objective structured examination. British Medical Journal, 1, 447-451. https://doi.org/10.1136/bmj.1.5955.447

Kamran, S., Sankaranarayanan, V., Kathryn, G., & Piyush, G. (2013). The Objective Structured Clinical Examination (OSCE): AMEE Guide No. 81. Part I: An historical and theoretical perspective. Medical Teacher, 35(9), e1437-e1446. https://doi.org/10.3109/0142159X.2013.818634

Martínez, M., & Trejo, L. (2018). ¿Cómo realizar un ECOE? Revista de Investigación en Educación Médica, 7(28). https://doi.org/10.22201/facmed

Martínez, M., Trejo, L., Fortoul, T., Flores, R., Morales, G., & Sánchez, H. (2014). Evaluación diagnóstica de conocimientos y competencias en estudiantes de medicina al término del segundo año de la carrera: el reto de construir el avión mientras vuela. Gaceta Médica de México, 150, 35-48. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=47949

Newble, D., & Swanson, D. (1988). Psychometric characteristics of the Objective Structured Clinical Examination. Medical Education, 22, 325-334. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1988.tb00761.x

Oxfam International. (2020). Desigualdad S.A. Informe Oxfam. https://www.oxfam.org/es/informes/desigualdad

Pascual, E., Medrano, P., Solís, E., Bernard, M., Flores, R., & Portela, M. (2015). Desempeño del examen clínico objetivo estructurado como instrumento de evaluación en la certificación nacional como reumatólogo. Revista Reumatología Clínica, 11, 215-220. https://www.reumatologiaclinica.org/es-desempeno-del-examen-clinico-objetivo-articulo-S1699258X14002186

Rubiano, J., Díez, J., Juncosa, M., & Carretero, C. (2007). Evaluación de la competencia clínica de las facultades de Medicina de Cataluña, 1994-2006: evolución de los formatos de examen hasta la evaluación clínica objetiva y estructurada (ECOE). Revista Medicina Clínica (Barcelona), 129, 777-784. https://doi.org/10.1157/13113768

Trejo, L., Martínez, M., Méndez, A., Morales, G., Ruiz, M., & Sánchez, H. (2024). Evaluación de la competencia clínica con el examen clínico objetivo estructurado en el internado médico de la Universidad Nacional Autónoma de México. Gaceta Médica de México, 150, 8-17. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=47945

Trejo, L., Sánchez, H., Méndez, A., & Martínez, M. (2016). Reliability analysis of the objective structured clinical examination using generalizability theory. Medical Education Online, 21, 31650. https://doi.org/10.3402/meo.v21.31650

Trejo, L., Blee, G., & Peña, M. (2014). Elaboración de estaciones para el examen clínico objetivo estructurado (ECOE). Revista Investigación en Educación Médica, 3, 56-59. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733231008.pdf

UNESCO. (2024). Reunión de seguimiento a la Conferencia Regional de Educación Superior de Argentina 2018 (CRES+5). Documento sobre el futuro de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Brasilia. https://www.unesco.org/es/articles/declaracion-de-la-cres5-compromiso-con-la-democratizacion-y-universalizacion-de-la-educacion

Urbina, O. (2010). Metodología para la evaluación de las competencias laborales en salud. Revista Cubana de Salud Pública, 36(2), 165-174. https://www.redalyc.org/pdf/214/21416135011.pdf

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

Galarza López, J. ., & Borroto Cruz, E. R. (2025). Innovative experience applying the Objective Structured Clinical Examination in the Medical Degree Program at Universidad San Gregorio de Portoviejo. Revista San Gregorio, 1(63), 135–144. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i63.3771

Issue

Section

SISTEMATIZACIÓN DE PRÁCTICAS PROFESIONALES