Information literacy in the Communication Sciences career, Universidad San Gregorio de Portoviejo

Authors

  • Ricardo David Cedeño Espinoza Universidad Técnica de Manabí
  • Felipe Rumbaut León Universidad Técnica de Manabí
  • Eneida María Quindemil Torrijo Universidad Técnica de Manabí
  • Zita Monserrate Pinargote Nevarez Universidad San Gregorio de Portoviejo

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i55.2526

Keywords:

Information literacy, university library, Communication Sciences, higher education, informational skills

Abstract

An investigation is presented whose objective is to diagnose the informational competences of the students of the Communication Sciences career at the San Gregorio University, in Portoviejo. A descriptive study was carried out, with a quantitative approach, applying the documentary analysis method in the bibliographic review on the subject and the survey technique, considering the validated ALFIN-HUMASS questionnaire, which was applied to all the students of the career. The results denote that, although students generally recognize the importance of informational skills, they self-identify with low levels of sufficiency; especially in the elements of treatment and evaluation of information. As conclusions, it is stated that all the categories of informational competencies analyzed require your attention to implement informational literacy actions from the university library and thus achieve high levels of self-efficacy in the use of information.

References

Alonso-Arévalo, J. (2017). La Biblioteca Universitaria y la Alfabetización Informacional de los Investigadores. Desidetata, 2(5), 18-21. http://hdl.handle.net/10760/31138

Association of College and Research Libraries [ACRL]. (2000). Normas sobre aptitudes para el acceso y uso de la información en la Educación Superior (C. Pasadas, Trad.). Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 60, 93-110. (Trabajo original publicado en 2000). https://www.aab.es/publicaciones/bolet%C3%ADn-aab/bolet%C3%ADn-60-69/

Association of College and Research Libraries [ACRL]. (2011). Information Literacy Competency Standards for Journalism Students and Professionals. https://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/standards/il_journalism.pdf

Association of College and Research Libraries [ACRL]. (2016). Framework for Information Literacy for Higher Education. http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/issues/infolit/Framework_ILHE.pdf

Caraballoso-Granado, K., Romero-Romero, O. y Castro-Rodríguez., M. E. (2019). Uso de herramientas de gestión de información en bibliotecas universitarias, efecto en la actividad científica: estudio de caso. Revista Interamericana de Bibliotecología, 42 (2), 141-157. https://dx.doi.org/10.17533/udea.rib.v42n2a03

Carvajal Hernádez, B. M., Colunga Santos, S., & Montejo Lorenzo, M. (2013). Competencias informacionales en la formación del profesional. Humanidades Médicas, 13(2), 526-545. Recuperado el 25 de enero de 2020, de http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v13n2/hmc13213.pdf

Fuentes, R. (2011). Investigación de la comunicación, incertidumbre y conocimiento de la sociedad. En L. Hinojosa (Ed.), Tecnologías de información y comunicación social hacia la sociedad del conocimiento (pp. 49-65). Universidad Autónoma de Nuevo León. https://ccdoc.iteso.mx/acervo/cat.aspx?cmn=browse&id=6302

Galleguillos, P. y Olmedo, E. (2017). Autoeficacia académica y rendimiento escolar: un estudio metodológico y correlacional en escolares. Reidocrea, 6(14), p. 156-169. https://www.ugr.es/~reidocrea/6-14.pdf

González, I. (2012). Necesidad de la alfabetización informacional en la Educación Superior. Vivat Academia, 121, 65-76. https://doi.org/10.15178/va.2012.121.65-76

Herrera, M., Medina, G., y Martínez, C. (2015). La alfabetización informacional y la alfabetización digital en estudiantes de Comunicación: El caso de la Universidad Autónoma de Querétaro. En S. Rivera (Ed.), Claves Para La Comprensión de La Cultura Digital, (pp.11-41). Universidad Autónoma de Querétaro. https://n9.cl/jslrc

Izquierdo, Y.; Del Río, Y. y Silva, N. (2020). Programa de Alfabetización Mediática e Informacional para estudiantes de pregrado de la Facultad de Comunicación de la Universidad de La Habana. Alcance, 9(24), 200-209. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702020000300200

Labio-Bernal, A., Romero-Domínguez, L. R., García-Orta, M. J. y García-Prieto, V. (2020). Competencia digital informacional, alfabetización mediática y periodismo. Un análisis de caso a través del proyecto “La Prensa en las escuelas”. Icono 14, 18 (2), 58-83. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7591105

Lopes, C. y Pinto, M. (2010, 9 de abril). IL-HUMASS – instrumento de avaliação de competências em literacia da informação: um Estudo de Adaptação à População Portuguesa Parte I [ponencia]. X Congreso de la Bad. Guimaraes, Portugal. https://n9.cl/r7qn8

Montes, R., Prado, J. R., Paz, C. M. y Valdez, M. M. (2019). Alfabetización informacional y digital mediante b-learning. InterCambios, Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 6 (1), 13-22. http://www.scielo.edu.uy/pdf/ic/v6n1/2301-0126-ic-6-01-13.pdf

Pinto, M., Sales, D. y Osorio, P. (2008). Biblioteca Universitaria, CRAI y alfabetización informacional. Gijón.

Quindemil, E. M. (2010). Desarrollo de competencias informacionales en estudiantes de Bibliotecología y Ciencias de la Información en La Habana. Propuesta de un modelo de formación [Tesis Doctoral, Universidad de Granada] Repositorio Institucional de la Universidad de Granada. http://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/15417/19565604.pdf;jsessionid=0ECD0894A67FDAE804786851A1C7FC6F?sequence=1

Quindemil, E.M., Marzal, M.A., Chaparro, E.I., Rumbaut, F y Morales, J.C. (2019). Estándares de alfabetización informacional para el desarrollo de competencias informacionales en los estudios de grado de Trabajo Social. Revista Espacios, 40(8), 27-31. https://revistaespacios.com/a19v40n08/a19v40n08p27.pdf

Romero-Rodríguez, L. M. y Aguaded, I. (2016). Consumo informativo y competencias digitales de estudiantes de periodismo de Colombia, Perú y Venezuela. Convergencia, 70, 35-57. http://www.scielo.org.mx/pdf/conver/v23n70/1405-1435-conver-23-70-00035.pdf

Yong, L.R. (2022). La alfabetización informacional y digital: una mirada al desarrollo de estas competencias en los estudiantes. Conciencia Digital, 5(2), 102-121. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v5i2.2133

.

Published

2023-09-30

How to Cite

Cedeño Espinoza, R. D. ., Rumbaut León, F. ., Quindemil Torrijo, E. M. ., & Pinargote Nevarez, Z. M. . (2023). Information literacy in the Communication Sciences career, Universidad San Gregorio de Portoviejo . Revista San Gregorio, 1(55), 125–138. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i55.2526