Information practices in a city of intermediate scale: sadness, social networks and incidental consumption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2506

Keywords:

incidental consumption, informative practices, social networks, survey, television

Abstract

The objective of this paper is to investigate the information practices of the urban population of Las Flores, province of Buenos Aires, Argentina. For this, an anonymous face-to-face survey developed by stratified ringing by census radio was carried out. The universe surveyed consisted of people between the ages of 18 and 79 residing in the town of Las Flores. The sample consisted of 260 cases controlled by gender, age and area quotas and is representative at the urban level of the municipality of Las Flores. The results indicate that the age variable can mainly explain the segmented information practices. The choice of social networks by young people and television by older adults. The local / national news variable predominates in terms of the type of support chosen to be informed. Incidental consumption stands out in young people and the feeling of sadness regarding the news is transversal to the entire population, differentiating local news from national/international news.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yamila Heram, Universidad de Buenos Aires

Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires (UBA), Magíster en Comunicación y Cultura y Licenciada en Ciencias de la Comunicación (UBA). Investigadora Adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con sede en el Instituto de Investigaciones Gino Germani / UBA. Profesora en la materia “Teorías y Prácticas de la Comunicación II”, del seminario “Televisión y Crítica de Medios” y “Taller de tesis” en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Ha dictado seminarios de posgrado sobre la televisión en diferentes universidades nacionales (UBA, UNICEN, UNSL y UNER) e internacionales (UCM y UPLA). Ha publicado más de 40 artículos en revistas científicas nacionales e internacionales y dos libros La crítica de televisión en la prensa durante la formación de los multimedios: Modernización del medio, mutación del género e integración académica (2018) y Pioneras en los estudios latinoamericanos de comunicación (2021) junto a Santiago Gándara. Ha realizado estadías de investigación y docencia en la Universidad de Aarhus (Dinamarca), Universidad Complutense de Madrid en tres oportunidades (España), Universidad de Cádiz en tres oportunidades (España) y Universidad de Playa Ancha (Chile). Directora de seis proyectos de investigación y vinculación financiados: Impact.ar, PICT categoría joven, PICT equipo en formación, PIBBA y dos UBACyT relacionados con la televisión, consumo y campo comunicacional.

References

Albarello, F. (Ed.) (2022). Mutaciones. Hábitos de información y estudio de jóvenes en universidades de Argentina. UNR Editora. https://unreditora.unr.edu.ar/producto/mutaciones/

Bergero, F.; Gonzalez, O.; Kejner, J. y Schleifer, P. (2020). El impacto del aislamiento en las prácticas informativas de la población de Río Negro y Neuquén. Observatorio de Comunicación y Temáticas Sociales, 1-20. https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/RDIUNCO_cb1e89959a901675518c98272dec99ff

Focás, B. y Moguillansky, M. (2022). ¿Noticias? ¡No quiero saber nada más! Revista Anfibia https://www.revistaanfibia.com/noticias-no-quiero-saber-mas-nada/

García Canclini, N. (1995). Consumidores y Ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. Grijalbo. https://antroporecursos.files.wordpress.com/2009/03/garcia-canclini-n-1995-consumidores-y-ciudadanos.pdf

Gamir-Ríos, J., Tarullo, R., & Ibáñez-Cuquerella, M. (2021). Multimodal disinformation about otherness on the internet: the spread of racist, xenophobic and Islamophobic fake news in 2020. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 64, 49-64. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3398

Gibaja, R. (1964). El público de arte. Eudeba.

Grau, G. (1995). Metodología para la validación de cuestionarios. Medifam, 5(6), 351-359.

Grillo, M., Papalini, V. y Benítez Largui, S. (2016). Estudios sobre consumos culturales en la Argentina contemporánea. CLACSO. https://n9.cl/y9shy

Heram, Y., & Dagatti, M. (2022). Consumo en pandemia: fakes news, saturación y autocontrol. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, (161). https://doi.org/10.18682/cdc.vi161.6977

Heram, Y., & Gago, M. P. (2023). La televisión de fondo: entre lo doméstico y la compañía: Apuntes sobre un estudio en recepción. Intersecciones En Comunicación, 2(17). https://doi.org/10.51385/ic.v2i17.185

Heram, Y., Gago, M. P., & Dagatti, M. (2023). Percepción de la violencia, emociones y consumo televisivo durante la pandemia en la Argentina. Comunicación Y Medios, 32(47), 103–113. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2023.68610

Landi, O., Vacchieri, A., Quevedo, L. A. (1990). Públicos y consumos culturales de Buenos Aires. Cedes. https://repositorio.cedes.org/handle/123456789/3487

Mata, M. C. (1997). Públicos y Consumos Culturales en Córdoba. Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdoba

Masip, P., Ruiz Caballero, C., & Suau, J. (2021). News consumption and COVID-19: Social perception. European Public & Social Innovation Review, 6(1), 29-41. https://pub.sinnergiak.org/esir/article/view/149

Mitchelstein, E., & Boczkowski, P. J. (2018). Juventud, estatus y conexiones. Explicación del consumo incidental de noticias en redes sociales. Revista mexicana de opinión pública, (24), 131-145. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2018.24.61647

Moguillansky, M., Fischer, M., y Focas, B. (2020). Prácticas culturales, información y política en la pandemia. IDAES-UNSAM. https://www.unsam.edu.ar/escuelas/idaes/docs/Doc12-InvestigacionMoguillansky.pdf

Prieto, A. (1956) Sociología del público argentino. Ediciones Leviatan.

Sistema de Información Cultural de la Argentina (2023). Encuesta Nacional de Consumos Culturales 2013-2023. SINCA – Ministerio de Cultura de la Nación. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2023/05/encc2023_informe_preliminar.pdf

Rey. G. (2005). El cuerpo del delito. Centro de Competencia en Comunicación para América Latina.

Terrero, P. (1997). Ocio, prácticas y consumos culturales. Aproximación a su estudio en la sociedad mediatizada. Revista Diálogos, 49, 78-87. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2425755

Published

2024-03-31

How to Cite

Heram, Y. (2024). Information practices in a city of intermediate scale: sadness, social networks and incidental consumption. Revista San Gregorio, 1(57), 24–42. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2506