Information practices in a city of intermediate scale: sadness, social networks and incidental consumption
DOI:
https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2506Keywords:
incidental consumption, informative practices, social networks, survey, televisionAbstract
The objective of this paper is to investigate the information practices of the urban population of Las Flores, province of Buenos Aires, Argentina. For this, an anonymous face-to-face survey developed by stratified ringing by census radio was carried out. The universe surveyed consisted of people between the ages of 18 and 79 residing in the town of Las Flores. The sample consisted of 260 cases controlled by gender, age and area quotas and is representative at the urban level of the municipality of Las Flores. The results indicate that the age variable can mainly explain the segmented information practices. The choice of social networks by young people and television by older adults. The local / national news variable predominates in terms of the type of support chosen to be informed. Incidental consumption stands out in young people and the feeling of sadness regarding the news is transversal to the entire population, differentiating local news from national/international news.
Downloads
References
Albarello, F. (Ed.) (2022). Mutaciones. Hábitos de información y estudio de jóvenes en universidades de Argentina. UNR Editora. https://unreditora.unr.edu.ar/producto/mutaciones/
Bergero, F.; Gonzalez, O.; Kejner, J. y Schleifer, P. (2020). El impacto del aislamiento en las prácticas informativas de la población de Río Negro y Neuquén. Observatorio de Comunicación y Temáticas Sociales, 1-20. https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/RDIUNCO_cb1e89959a901675518c98272dec99ff
Focás, B. y Moguillansky, M. (2022). ¿Noticias? ¡No quiero saber nada más! Revista Anfibia https://www.revistaanfibia.com/noticias-no-quiero-saber-mas-nada/
García Canclini, N. (1995). Consumidores y Ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. Grijalbo. https://antroporecursos.files.wordpress.com/2009/03/garcia-canclini-n-1995-consumidores-y-ciudadanos.pdf
Gamir-Ríos, J., Tarullo, R., & Ibáñez-Cuquerella, M. (2021). Multimodal disinformation about otherness on the internet: the spread of racist, xenophobic and Islamophobic fake news in 2020. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 64, 49-64. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3398
Gibaja, R. (1964). El público de arte. Eudeba.
Grau, G. (1995). Metodología para la validación de cuestionarios. Medifam, 5(6), 351-359.
Grillo, M., Papalini, V. y Benítez Largui, S. (2016). Estudios sobre consumos culturales en la Argentina contemporánea. CLACSO. https://n9.cl/y9shy
Heram, Y., & Dagatti, M. (2022). Consumo en pandemia: fakes news, saturación y autocontrol. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, (161). https://doi.org/10.18682/cdc.vi161.6977
Heram, Y., & Gago, M. P. (2023). La televisión de fondo: entre lo doméstico y la compañía: Apuntes sobre un estudio en recepción. Intersecciones En Comunicación, 2(17). https://doi.org/10.51385/ic.v2i17.185
Heram, Y., Gago, M. P., & Dagatti, M. (2023). Percepción de la violencia, emociones y consumo televisivo durante la pandemia en la Argentina. Comunicación Y Medios, 32(47), 103–113. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2023.68610
Landi, O., Vacchieri, A., Quevedo, L. A. (1990). Públicos y consumos culturales de Buenos Aires. Cedes. https://repositorio.cedes.org/handle/123456789/3487
Mata, M. C. (1997). Públicos y Consumos Culturales en Córdoba. Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdoba
Masip, P., Ruiz Caballero, C., & Suau, J. (2021). News consumption and COVID-19: Social perception. European Public & Social Innovation Review, 6(1), 29-41. https://pub.sinnergiak.org/esir/article/view/149
Mitchelstein, E., & Boczkowski, P. J. (2018). Juventud, estatus y conexiones. Explicación del consumo incidental de noticias en redes sociales. Revista mexicana de opinión pública, (24), 131-145. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2018.24.61647
Moguillansky, M., Fischer, M., y Focas, B. (2020). Prácticas culturales, información y política en la pandemia. IDAES-UNSAM. https://www.unsam.edu.ar/escuelas/idaes/docs/Doc12-InvestigacionMoguillansky.pdf
Prieto, A. (1956) Sociología del público argentino. Ediciones Leviatan.
Sistema de Información Cultural de la Argentina (2023). Encuesta Nacional de Consumos Culturales 2013-2023. SINCA – Ministerio de Cultura de la Nación. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2023/05/encc2023_informe_preliminar.pdf
Rey. G. (2005). El cuerpo del delito. Centro de Competencia en Comunicación para América Latina.
Terrero, P. (1997). Ocio, prácticas y consumos culturales. Aproximación a su estudio en la sociedad mediatizada. Revista Diálogos, 49, 78-87. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2425755
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yamila Heram
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.