Medical training in Latin America in the face of the challenges of CRES+5 and the University 4.0

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i63.3763

Keywords:

CRES 5, Higher Education, Medical Education, University 4.0

Abstract

CRES+5, a follow-up meeting to the Regional Conference on Higher Education for Latin America and the Caribbean, was recently held. It addressed the most relevant challenges faced by Higher Education Institutions in contributing to sustainable development. These challenges particularly impact medical education, and align with the demands of University 4.0, to guide the training of physicians amidst current requirements and the serious health problems in the Latin American region. To analyze the most significant challenges to medical education in Latin America derived from CRES+5 and University 4.0, to contribute to the responsible fulfillment of its social mission. The study was based on documentary analysis of specialized literature, and theoretical methods linked to the authors´ professional experience. Medical education must prioritize teacher preparation, a relevant curriculum, and a focus on science and innovation as essential pillars to ensure quality. These actions must align with the principles of University 4.0 and Education 4.0, which promote strategies to train physicians capable of fulfilling their social mission responsibly.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almuiñas, J, & Galarza, J. (2014). La dirección estratégica y su contribución al mejoramiento de la calidad en la Educación Superior. Universidad Juárez del Estado de Durango, Artes Gráficas La Impresora.

Atherton, G. (2022). The equity crisis: Higher education access and success to 2030. National Education Opportunities Network (NEON). https://www.educationopportunities.co.uk./news/new-report-warns-of-global-higher-education-equity-crisis/

Buzzi, A. (2012). Historia de la educación médica. Revista Argentina de Transfusión, 38(3), 193-198. https://pesquisa.bvsalud.org/gim/resource/ru/lil-722028

de Barrera, J. H. (2010). Metodología de la investigación: guía para la comprensión holística de la ciencia. Quirón ediciones. https://acortar.link/yEFtzK

Diaz Contino, C. G., Delgado, J. C., Gómez García, F., & García Coello, A. (2024). Diseño curricular en educación médica: Experiencias de la Universidad San Gregorio de Portoviejo. Revista San Gregorio, 1(59), 124-133. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i59.2538

Engovatova, A., & Kuznetsov, E. (2016). A A Plan for the Grow of the Knowledge Economy in Russia. Russia Direct. From University, 1, 5-9. https://doi.org/10.1088/1757-899X/953/1/012056

Flexner, A. (1910). Medical education in the United States and Canada: a report to the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Carnegie Foundation. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12163926/

Goić, A. (1989). The Edinburgh Declaration. Revista Médica de Chile, 117(1), 78-80. https://europepmc.org/article/med/2577096

Gómez, M. (2002). El análisis documental: base metodológica de la investigación científica. ACIMED, 10(1), 52–60. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352004000200011

González, M., Silva, P., & Ríos, J. (2023). La interprofesionalidad en la educación médica: un enfoque necesario para el futuro de la salud en Latinoamérica. Revista de Educación para la Salud, 11(1): 60-65. https://doi.org/10.1016/j.resedusci.2023.01.007

Hennis, A. (2024). Leading causes of death and disease burden in the Americas: Noncommunicable diseases and external causes. Executive summary. https://iris.paho.org/handle/10665.2/59568.

Hernández, P, & Ruiz, M. (2022). La importancia de la formación humanística en la educación médica en América Latina. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Salud, 6(4), 78-85. https://doi.org/10.33881/rics.v6i4.2345

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=775008

López, A., Torres, M., & Medina, R. (2023a). Formación continua y desarrollo profesional en medicina: perspectivas desde Latinoamérica post-COVID-19. Revista de Medicina y Salud Pública, 17(1), 50-57. https://doi.org/10.1016/j.rmsap.2023.01.006

López, M., Martínez, A., & Gómez, R. (2023b) Innovaciones en la enseñanza de la medicina: una revisión en el contexto latinoamericano. Educación Médica, 24(1), 12-20. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.01.005

Mintz, Z. (2014). The future of higher education. https://www.insidehighered.com/blogs/higher-ed-gamma/future-higher-education.

Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. [UNESCO]. (2024, 13 al 15 de marzo). Reunión de seguimiento de la Conferencia Regional de Educación Superior (CRES+5), Brasilia, Brasil. https://cres2018mas5.org/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. [UNESCO]. (2022). Calidad y relevancia de los programas en educación superior. Documento de Referencia Tema 4. Education 2030. Conferencia Mundial de la Unesco, Barcelona, España https://www.unesco.org/es/higher-education/2022-world-conference.

Pan American Health Organization. [PAHO]. (2024). Leading causes of death and disease burden in the Americas: Noncommunicable diseases and external causes. https://doi.org/10.37774/9789275128626

Pedroza, R. (2018). La universidad 4.0 con currículo inteligente 1.0 en la cuarta revolución industrial. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 9(17), 168 - 194. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.377

Ramírez, B., Ortega, J., & Cifuentes, A. (2022). Aprendizaje basado en problemas en la formación médica: una experiencia en universidades latinoamericanas. Revista de Innovación Educativa, 4(2), 100-110. https://doi.org/10.33881/rie.v4i2.5678

Rojas Paredes RA. (2023). La educación superior para el 2050. Desafíos y oportunidades para un futuro no tan lejano. Revista Educación Superior Y Sociedad (ESS), 35(1), 152-178. https://doi.org/10.54674/ess.v35i1.751

Richard, E. (2024). Role of research in Health Sciences training. Revista Gregoriana de Ciencias de la Salud, 1(1):6–9. https://doi.org/10.36097/rgcs.v1i1.3097

Sánchez, J., Pérez, L., & Castro, F. (2023). Estrategias para la enseñanza de la ética médica en Latinoamérica: un enfoque práctico. Revista de Ética Médica, 12(1): 25-30. https://doi.org/10.1016/j.remed.2023.02.004

Topol, E. & Masters, K. (2022). AI in Medical Education: Ethical Dilemmas. The Lancet Digital Health. https://www.thelancet.com/journals/landig/home

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

Galarza López, J. ., & Borroto Cruz, E. R. . (2025). Medical training in Latin America in the face of the challenges of CRES+5 and the University 4.0. Revista San Gregorio, 1(63), 118–126. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i63.3763

Issue

Section

ARTÍCULOS DE POSICIÓN O REFLEXIÓN