Interculturality scale, beyond the qualitative perspective: a measurable tool at Abya Yala territory
DOI:
https://doi.org/10.36097/rsan.v1i62.3568Keywords:
Intercultural education, university students, measurement instruments, psychometrics, EcuadorAbstract
Ecuador, as part of Abya Yala, has institutionalized the principle of interculturality, promoting its analysis primarily through qualitative approaches. However, there remains a limited availability of quantitative instruments capable of measuring this dimension, which motivated the development of a scale adapted to the regional context. The objective of this research was to psychometrically validate an instrument designed to assess perceptions and conceptions of interculturality among university students in Ecuador. A psychometric analysis was conducted on a 27-item Likert-scale instrument, applied to education students from two Ecuadorian universities. The study evaluated reliability using Cronbach’s alpha coefficient, construct validity through exploratory factor analysis, and discriminant capacity using the Student’s t-test for independent samples. The results showed high reliability (α = 0.925) and adequate construct validity, revealing a five-component structure that accounts for 68.17% of the total variance. The findings highlight the instrument’s usefulness for measuring interculturality in the region and across various fields of knowledge. Nonetheless, some implementation challenges were identified, revealing conceptual and cultural barriers that represent key areas for future pedagogical intervention.
Downloads
References
Aguado, T., & Mata, P. (2017). Educación intercultural. Editorial UNED.
Arteño, R., Barba, E., Cazorla, A., & Illicachi, J. (2023). Interculturalidad en la educación universitaria del Ecuador: perspectivas de actores educativos. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 21 (41), 20-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9309949
Chávez, O. (2024). Interculturalidad y bilingüismo: entre el normativismo funcional y las posturas emergentes en el diseño curricular oficial de formación docente en educación intercultural bilingüe en el Perú. Lengua y Sociedad. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 23(1), 103-130. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.25928
Constitución de la República del Ecuador. (2008, 20 de octubre). Registro Oficial 449. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 39(156), 192-207. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000200192
Estrada-García, A., Collado-Ruano, J., Del Río Fernández, J. L. D., & Tubay-Zambrano, F. (2021). La transdisciplinariedad del currículo para fomentar la equidad social en las Instituciones de Educación Superior del Ecuador. Práxis Educativa, 16. https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.16.18336.076
Gómez, J., & Blasco, J. (2019). Educación Superior: Interculturalidad y Sumak Kawsay en la Universidad Politécnica Salesiana. En Salud, Interculturalidad y Buen Vivir: Respeto a la diversidad y mutuo beneficio en el intercambio de saberes y experiencias (pp. 19-32). Editorial Universitaria Abya-Yala. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/18379/1/SALUD%20INTERCULTURALIDAD%20Y%20BUEN%20VIVIR.pdf
Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6
Huang, Z. M. (2022). A critical understanding of students’ intercultural experience: non-essentialism and epistemic justice. Intercultural Education, 33(3), 247-263. https://doi.org/10.1080/14675986.2022.2069393
Krainer, A. (2012). Educación, interculturalidad y ambiente: experiencias prácticas en centros educativos en Ecuador. FLACSO Ecuador. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/20485
Landler-Pardo, G., Arviv Elyashiv, R., Levi-Keren, M., & Weinberger, Y. (2022). Being empathic in complex situations in intercultural education: a practical tool. Intercultural Education, 33(4), 391-405. https://doi.org/10.1080/14675986.2022.2090688
Ley Orgánica de Educación Intercultural [LOEI]. (2011, 31 de marzo). Registro Oficial Suplemento 417 https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/02/Ley_Organica_de_Educacion_Intercultural_LOEI_codificado.pdf
Lin, M., & Pires, M. D. J. (2024). Interculturalidade nos planos curriculares das licenciaturas de português em Macau. Moderna Språk, 118(3), 15-33. https://doi.org/10.58221/mosp.v118i4.23956
Lloyd, M. (2024). “It´ sa utopian dream”: Mexico´ s intercultural universities and the challenges of decolonising higher education. Intercultural Education, 35(4), 402-418. https://doi.org/10.1080/14675986.2024.2381330
Mendes de Oliveira, M., & Stevanovic, M. (2024). Interculturality and decision making: Pursuing jointness in online teams. Intercultural Pragmatics, 21(1), 1-32. https://doi.org/10.1515/ip-2024-0001
Montenegro, M. (2024) Documenting Territorialidad: an intercultural approach to the provenance of Mapuche land records. Archival Science, 24, 923–945 https://doi.org/10.1007/s10502-024-09466-6
Paredes, A., & Carcausto, W. (2022). Interculturalidad en educación básica en países latinoamericanos: una revisión sistematizada. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (17), 203-216 https://doi.org/10.37135/chk. 002.17.13
Price, F. (2024). Exploring the Implications of University Campuses as Intercultural Spaces through the Lens of Social Justice. London Review of Education, 22(1), 1. https://doi.org/10.14324/LRE.22.1.01
Sánchez, J. (2010). El movimiento indígena ecuatoriano: la larga ruta de la comunidad al partido. FLACSO Ecuador. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/22649
Tubay, F. (2021). Interculturalidad y TIC en los posgrados de educación en el Ecuador. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 14(3), e937-e937.
Villacís, L. V., Bravo, V. C., Zambrano, L. D., & Román, V. M. (2023). Well-being, Experiences, and Ancestral Culture: Values from Interculturality. Salud, Ciencia y Tecnología, (3)428, 1-6. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023428
Walsh, C (2002). Interculturalidad, Estado y sociedad. Luchas (de)coloniales de nuestra época. Editorial Abya-Yala /Universidad Andina Simón Bolívar. https://www.uasb.edu.ec/publicacion/interculturalidad-estado-sociedad-luchas-decoloniales-de-nuestra-epoca/
Walsh, C. (2012). Interculturalidad, crítica y (de) colonialidad: ensayos desde Abya Yala. Editorial Abya-Yala. https://catoute.unileon.es/permalink/34BUC_ULE/ar7q83/alma991008731030905772
Walsh, C. (2009). Interculturalidad crítica y pedagogía de-colonial: apuestas (des) del in-surgir, re-existir y re-vivir. Educação Online, (4). https://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/view/1802/561
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María Angélica Henríquez-Coronel, Humberto Castillo-Quintero , Fanny Tubay-Zambrano , Alex Estrada-García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.