Interculturality scale, beyond the qualitative perspective: a measurable tool at Abya Yala territory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i62.3568

Keywords:

Intercultural education, university students, measurement instruments, psychometrics, Ecuador

Abstract

Ecuador, as part of Abya Yala, has institutionalized the principle of interculturality, promoting its analysis primarily through qualitative approaches. However, there remains a limited availability of quantitative instruments capable of measuring this dimension, which motivated the development of a scale adapted to the regional context. The objective of this research was to psychometrically validate an instrument designed to assess perceptions and conceptions of interculturality among university students in Ecuador. A psychometric analysis was conducted on a 27-item Likert-scale instrument, applied to education students from two Ecuadorian universities. The study evaluated reliability using Cronbach’s alpha coefficient, construct validity through exploratory factor analysis, and discriminant capacity using the Student’s t-test for independent samples. The results showed high reliability (α = 0.925) and adequate construct validity, revealing a five-component structure that accounts for 68.17% of the total variance. The findings highlight the instrument’s usefulness for measuring interculturality in the region and across various fields of knowledge. Nonetheless, some implementation challenges were identified, revealing conceptual and cultural barriers that represent key areas for future pedagogical intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, T., & Mata, P. (2017). Educación intercultural. Editorial UNED.

Arteño, R., Barba, E., Cazorla, A., & Illicachi, J. (2023). Interculturalidad en la educación universitaria del Ecuador: perspectivas de actores educativos. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 21 (41), 20-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9309949

Chávez, O. (2024). Interculturalidad y bilingüismo: entre el normativismo funcional y las posturas emergentes en el diseño curricular oficial de formación docente en educación intercultural bilingüe en el Perú. Lengua y Sociedad. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 23(1), 103-130. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.25928

Constitución de la República del Ecuador. (2008, 20 de octubre). Registro Oficial 449. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 39(156), 192-207. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000200192

Estrada-García, A., Collado-Ruano, J., Del Río Fernández, J. L. D., & Tubay-Zambrano, F. (2021). La transdisciplinariedad del currículo para fomentar la equidad social en las Instituciones de Educación Superior del Ecuador. Práxis Educativa, 16. https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.16.18336.076

Gómez, J., & Blasco, J. (2019). Educación Superior: Interculturalidad y Sumak Kawsay en la Universidad Politécnica Salesiana. En Salud, Interculturalidad y Buen Vivir: Respeto a la diversidad y mutuo beneficio en el intercambio de saberes y experiencias (pp. 19-32). Editorial Universitaria Abya-Yala. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/18379/1/SALUD%20INTERCULTURALIDAD%20Y%20BUEN%20VIVIR.pdf

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6

Huang, Z. M. (2022). A critical understanding of students’ intercultural experience: non-essentialism and epistemic justice. Intercultural Education, 33(3), 247-263. https://doi.org/10.1080/14675986.2022.2069393

Krainer, A. (2012). Educación, interculturalidad y ambiente: experiencias prácticas en centros educativos en Ecuador. FLACSO Ecuador. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/20485

Landler-Pardo, G., Arviv Elyashiv, R., Levi-Keren, M., & Weinberger, Y. (2022). Being empathic in complex situations in intercultural education: a practical tool. Intercultural Education, 33(4), 391-405. https://doi.org/10.1080/14675986.2022.2090688

Ley Orgánica de Educación Intercultural [LOEI]. (2011, 31 de marzo). Registro Oficial Suplemento 417 https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/02/Ley_Organica_de_Educacion_Intercultural_LOEI_codificado.pdf

Lin, M., & Pires, M. D. J. (2024). Interculturalidade nos planos curriculares das licenciaturas de português em Macau. Moderna Språk, 118(3), 15-33. https://doi.org/10.58221/mosp.v118i4.23956

Lloyd, M. (2024). “It´ sa utopian dream”: Mexico´ s intercultural universities and the challenges of decolonising higher education. Intercultural Education, 35(4), 402-418. https://doi.org/10.1080/14675986.2024.2381330

Mendes de Oliveira, M., & Stevanovic, M. (2024). Interculturality and decision making: Pursuing jointness in online teams. Intercultural Pragmatics, 21(1), 1-32. https://doi.org/10.1515/ip-2024-0001

Montenegro, M. (2024) Documenting Territorialidad: an intercultural approach to the provenance of Mapuche land records. Archival Science, 24, 923–945 https://doi.org/10.1007/s10502-024-09466-6

Paredes, A., & Carcausto, W. (2022). Interculturalidad en educación básica en países latinoamericanos: una revisión sistematizada. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (17), 203-216 https://doi.org/10.37135/chk. 002.17.13

Price, F. (2024). Exploring the Implications of University Campuses as Intercultural Spaces through the Lens of Social Justice. London Review of Education, 22(1), 1. https://doi.org/10.14324/LRE.22.1.01

Sánchez, J. (2010). El movimiento indígena ecuatoriano: la larga ruta de la comunidad al partido. FLACSO Ecuador. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/22649

Tubay, F. (2021). Interculturalidad y TIC en los posgrados de educación en el Ecuador. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 14(3), e937-e937.

Villacís, L. V., Bravo, V. C., Zambrano, L. D., & Román, V. M. (2023). Well-being, Experiences, and Ancestral Culture: Values from Interculturality. Salud, Ciencia y Tecnología, (3)428, 1-6. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023428

Walsh, C (2002). Interculturalidad, Estado y sociedad. Luchas (de)coloniales de nuestra época. Editorial Abya-Yala /Universidad Andina Simón Bolívar. https://www.uasb.edu.ec/publicacion/interculturalidad-estado-sociedad-luchas-decoloniales-de-nuestra-epoca/

Walsh, C. (2012). Interculturalidad, crítica y (de) colonialidad: ensayos desde Abya Yala. Editorial Abya-Yala. https://catoute.unileon.es/permalink/34BUC_ULE/ar7q83/alma991008731030905772

Walsh, C. (2009). Interculturalidad crítica y pedagogía de-colonial: apuestas (des) del in-surgir, re-existir y re-vivir. Educação Online, (4). https://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/view/1802/561

Published

2025-06-30

How to Cite

Henríquez-Coronel, M. A. ., Castillo-Quintero , H. ., Tubay-Zambrano , F. ., & Estrada-García, A. . (2025). Interculturality scale, beyond the qualitative perspective: a measurable tool at Abya Yala territory. Revista San Gregorio, 1(62), 49–57. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i62.3568