Virtual education and student learning in the Aesthetics and Cosmetology Program
DOI:
https://doi.org/10.36097/rsan.v1i62.3499Keywords:
Distance education, game-based teaching methods, information technology, Higher EducationAbstract
This research aimed to identify students’ perceptions of the use of virtual education as a pedagogical tool in professional training within the Integral Aesthetics program at Universidad San Gregorio de Portoviejo (USGP). The methodology followed a quantitative, descriptive, and cross-sectional approach. A survey was administered to fourth-semester students. The results showed that virtual education has become firmly established in the Integral Aesthetics program, with high levels of student acceptance. However, diverse perceptions were identified regarding its impact, particularly in the development of practical skills. This confirms that virtual learning does not offer a homogeneous experience for all students. Therefore, it is necessary to implement differentiated pedagogical strategies and combine virtual education with in-person practice.
Downloads
References
Blanco, C., De Nobrega, E., Blanco, C. J., & Ospino, G. (2021). Educación virtual como herramienta de aprendizaje e innovación en los estudiantes universitarios. Eduweb, 15(2). https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2021.15.02.2
Cadena Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas-Cruz, E., De la Cruz-Morales, F. del R., & Sangerman-Jarquín, D. M. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: Un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7). https://doi.org/10.29312/remexca.v8i7.515
Cordero, J. A. & Rodríguez González, J. (2022). Comunidades virtuales de aprendizaje: Entornos emergentes para el desarrollo de competencias digitales en tiempos de COVID-19. Human Review, 13(4). https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4049
Díaz Barriga, F. (2008). Educación y nuevas tecnologías de la información: ¿Hacia un paradigma educativo innovador? Sinéctica, (30). https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/192
Fajardo Pascagaza, E., & Cervantes Estrada, L. C. (2020). Modernización de la educación virtual y su incidencia en el contexto de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Academia y Virtualidad, 13(2). https://doi.org/10.18359/ravi.4724
Finol de Franco, M., & Vera Solórzano, J. L. (2020). Paradigmas, enfoques y métodos de investigación: Análisis teórico. Mundo Recursivo, 3(1). https://atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/38
Fortea, M. Á. (2019). Metodologías didácticas para la enseñanza/aprendizaje de competencias. Unitat de Suport Educatiu de la Universitat Jaume I. http://dx.doi.org/10.6035/MDU1
Guerrero Vela, B. V. (2023). Desigualdades económicas y confinamiento: Análisis desde una perspectiva de género en América, Europa y Asia. Revista Jurídica Crítica y Derecho, 4(6), 89–98. https://doi.org/10.29166/cyd.v4i6.4296
Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Education. https://www.academia.edu/download/64312353/Investigacion_Rutas_cualitativa_y_cuantitativa.pdf
Lago Martínez, S., Gala, R., & Samaniego, F. (2024). Educación virtual: narrativas de docentes y estudiantes de la Universidad de Buenos Aires post pandemia. Cuadernos de Investigación Educativa, 15(2). https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3756
Macías-Alvarado, G., Rodríguez-Fiallos, L. J., & Suástegui-Solórzano III, M. (2022). Técnicas de enseñanza-aprendizaje del método presencial a la virtualidad: Efectos en la desigualdad educativa. Ciencias de la Educación, 70, 105–122. https://doi.org/10.23857/pc.v7i8
Morosini, M. C., Woicolesco, V. G., Marcelino, J. M., & Mentges, M. J. (2023). Internacionalización en la Educación Básica: un análisis desde la UNESCO. Revista Iberoamericana de Educación, 93(1), 17-31. https://doi.org/10.35362/rie9315997
Peralta, R. A., Criollo-Balladares, J. F., & Cuichan-Gualavisi, A. S. (2023). Acompañamiento familiar y desempeño académico: Institución educativa “Miguel Díaz Cueva”. Estudio de caso. Sociedad & Tecnología, 6(3). https://doi.org/10.51247/st.v6i3.386
Ruiz-Aquino, M. (2020). El desafío de la presencialidad a la virtualidad en la educación superior en tiempos de pandemia. Desafíos, 11(1), 7–8. https://doi.org/10.37711/DESAFIOS.2020.11.1.136
Valencia Morocho, C. A. (2021). La educación virtual en el pensamiento crítico de los estudiantes universitarios. Desde el Sur, 13(2). https://doi.org/10.21142/des-1302-2021-0018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Esther Farfán Muentes, Susana Párraga Obregón

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.