Management of Information and Communication in Academic Postgraduate Program Quality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1iEspecial_2.3381

Keywords:

communication strategies, postgraduate education, documented information, stakeholders, educational management

Abstract

Effective communication management with students and stakeholders, along with the proper handling of documented information, are critical components of educational management systems aimed at enhancing institutional quality, promoting transparency, and ensuring informed decision-making. This study aims to establish a communication strategy and a procedure for managing documented information within the postgraduate program offered at the Center for Biomaterials at the University of Havana. A qualitative action-research design was employed to analyze document management through a single case study, incorporating document analysis techniques such as thematic content analysis and data triangulation from various sources. Additionally, an analysis of the institutional context was conducted to identify gaps and propose improvements. Clear objectives for communication with target audiences were established, identifying the most suitable media and designing methods for the continuous evaluation and enhancement of communication management. With regard to documented information, specific measures were implemented for its digitalization, improving both its accessibility and handling. The developed strategy enhanced the institution's capacity to manage communication and documentation effectively, contributing to the improvement of educational quality in postgraduate programs and preparing the organization for the future certification of its management system for educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argüello Castillo, R. A., Barquero Jenkins, M., Carmiol Rodríguez, P., & Villarreal Granados, I. (2023). Comunicación y Gestión de Calidad: Experiencia de la Escuela de Enfermería de la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 14(1), 104–135. https://doi.org/10.22458/CAES.V14I1.4694

Castro Maldonado, J. J., Gómez Macho, L. K., & Camargo Casallas, E. (2023). La investigación aplicada y el desarrollo experimental en el fortalecimiento de las competencias de la sociedad del siglo XXI. Tecnura, 27(75), 140–174. https://doi.org/10.14483/22487638.19171

Chávez-Ojeda, M. Z. (2024). Habilidades directivas y comunicación organizacional interna en organización educativa en contextos desafiantes. Revista Multidisciplinaria Perspectivas Investigativas, 4(1), 15–21. https://doi.org/10.62574/rmpi.v4i1.95

Duque Rengel, V. K., Abendaño, M., & Cusot Cerda, G. (2022). Gestión de comunicación interna en Universidades de Ecuador: la mirada de los colaboradores. Revista ComHumanitas, 13(1), 34–49. https://www.comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/article/view/335

Guerra Bretaña, R. M., & Sosa Vera, R. C. (2024). Acciones para establecer el esquema de certificación de Sistemas de Gestión de Organizaciones Educativas basado en NC-ISO 21001:2019 en Cuba. SIGNOS, 16(2), 107-125. https://doi.org/10.15332/24631140.10076

Guerra Bretaña, R. M., Iglesias Morell, A., & Veranes Pantoja, Y. (2022). El enfoque de la calidad del servicio en la educación superior. Universidad de La Habana, 295. https://revistas.uh.cu/revuh/article/view/320/284

Guerra Bretaña, R. M., Ramos Azcuy, F. J., & Valencia Bonilla, M. B. (2024). Implementation of ISO 21001: 2018 in postgraduate academic programs. Scientia et Technica, 29(1), 7-17. https://revistas.utp.edu.co/index.php/revistaciencia/article/view/24735/17292

Kayyali, M., & Khosla, A. (2021). Globalization and Internationalization: ISO 21001 as a Trigger and Prime Key for Quality Assurance of Higher Education Institutions. International Journal of Applied Science and Engineering, 9(1). https://doi.org/10.30954/2322-0465.1.2021.7

Martínez Corona, J. I., Palacios Almón, G. E., & Oliva Garza, D. B. (2023). Guía para la revisión y el análisis documental: propuesta desde el enfoque investigativo. Revista Ra Ximhai, 19(1), 67–83. https://doi.org/10.35197/RX.19.01.2023.03.JM

Muñoz, K. A. M., & Sepúlveda, C. I. L. (2023). Mejora del modelo de gestión por procesos de una institución de educación superior estatal del sur de Chile. Revista Imaginario Social, 6(2). https://doi.org/10.59155/IS.V6I2.107

Oficina Nacional de Normalización [ONN]. (2015). Sistemas de gestión de la calidad — Fundamentos y vocabulario (NC-ISO 9000).

Oficina Nacional de Normalización [ONN]. (2018). Equipos Médicos. Sistemas de gestión de la calidad. Requisitos para propósitos reguladores (NC-ISO 13485).

Oficina Nacional de Normalización [ONN]. (2019). Organizaciones educativas. Sistemas de gestión para las organizaciones educativas. Requisitos con orientación para su uso (NC-ISO 21001).

Pineda Molina, F. H., Acuña Daza, G., Holguín, J. P., & Dworaczek Conde, H. O. (2024). Correlación de la NTC-ISO 21001:2019 y los Lineamientos de Aseguramiento de Calidad Institucional del CNA. SIGNOS, 16(1). https://doi.org/10.15332/24631140.9269

Preciado-Hoyos, Á. (2023). Análisis teórico sobre los estudios en comunicación estratégica. In Á. Preciado Hoyos, A. Ángel Botero, Y. A. Rincón Quintero, M. C. Romero Silva, C. H. Romero Díaz, E. Parra Fernández, N. Santa Giraldo, Y. J. A. Giraldo Quintero, D. Salazar, R. Tabares Hoyos, A. E. Pineda Henao, D. Hincapié Franco, W. Arroyave García, & L. Á. Montealegre Osorio (Eds.), Comunicación y Organizaciones en Colombia. Nuevos retos, nuevos escenarios (pp. 15–36). https://doi.org/https://doi.org/10.30554/978-958-5468-49-8

Ron, M. A., & Rodríguez, L. (2018). Unificar criterios de gestión en organizaciones educativas. Revista AENOR, 334, 34-37. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6358038

Secretaría de Educación del Distrito Bogotá. (2020). Lineamientos estratégicos de comunicación. https://www.educacionbogota.edu.co/portal_institucional/sites /de fault/files/inline-files/PV%20Lineamientos%20%20de%20Comunicaci%C3 %B3n%20OACP%20.pdf

Sosa Vera, R. C., Ramírez García, J. R., & Guera Bretaña, R. M. (2024). Aportes y retos de la educación de posgrado de la Universidad de La Habana para el fortalecimiento de la infraestructura nacional de calidad. Rimarina, 8(1), 91-101. http://investigacion.utc.edu.ec/index.php/rimarina/article/view/614/836

Universidad Industrial de Santander. (2020). Manual de Comunicación interna y externa. https://uis.edu.co/wp-content/uploads/2022/09/MCI.01.pdf#page=4.81

Universidad Pública de Navarra. (2016). Plan de comunicación 2016-2019. https://www.unavarra.es/digitalAssets/225/225418_100000Final_PlanComuni cacion.pdf

Vasilevskyi, O. (2019). Higher education quality system in the context of the ISO 21001:2018 implementation. ISTCMTM, 80(4), 41-48. https://doi.org/10.23939/istcmtm2019.04.041

Published

2025-02-15

How to Cite

Pupo Méndez, K., Guerra Bretaña, R. M., & Ramos Azcuy, F. J. (2025). Management of Information and Communication in Academic Postgraduate Program Quality. Revista San Gregorio, 1(Especial_2), 106–113. https://doi.org/10.36097/rsan.v1iEspecial_2.3381

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES