Coeducation and gender: Concepción and practices of Physical Education teachers in Chile
DOI:
https://doi.org/10.36097/rsan.v1i60.3289Keywords:
Educaction, Physical Education, Gender, CoeducationAbstract
The topic of gender in physical education plays an important role in the teaching-learning process and has been influenced by a technical-sport bias that hides the practice of specialized teachers in this area. The transition from segregated to coeducational classes often does not reflect the true purpose of this inclusion. Therefore, this study sought to understand how physical education teachers address the issue of gender in their coeducational classes. A qualitative methodology was used, analyzing semi-structured interviews with 7 physical education teachers who teach mixed classes, with the help of Nvivo version 14 program. Among the main findings, certain stereotypes were identified that reflect the conceptions of physical education and the educational practices of the teachers, where certain levels of gender segregation and discrimination still persist. These stereotypes, although subtle, have a significant impact on the way physical education is understood and taught, perpetuating traditional gender roles and limiting equitable student participation.
Downloads
References
Aguado, J., Cano, F. & Sánchez, M. (2020). Segregación por género y Formación Profesional: aportaciones al debate sobre la situación actual. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(3), 308-327. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.13.3.16583
Alvariñas-Villaverde, M. & Pazos-González, M. (2018). Estereotipos de género en Educación Física, una revisión centrada en el alumnado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(4), 154-163. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1840
Batista, J. & Wenetz, I. (2022). Notes on gender and teaching in the early grades: what we can say about male teachers. In SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3572
Bejarano, M., Martínez, I. & Blanco, M. (2019). Coeducar hoy. Reflexiones desde las pedagogías feministas para la despatriarcalización del curriculum. Tendencias Pedagógicas, 34, 37–50. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.004
Birke, L. (2001). Chapter 24, In Pursuit of Difference. In Lederman M & Bartsch I (Eds.). The Gender and Science Reader (pp. 309–22). Routledge. https://search.worldcat.org/es/title/44426765
Butler, R. (2014). Motivation in Educational Contexts: Does Gender Matter? In L. S. Liben & R. S. Bigler (Eds.). Advances in Child Development and Behavior (Vol. 47, pp. 1-41). https://doi.org/10.1016/bs.acdb.2014.05.001
Campbell, L. & Spears, C. (2014). Sexism in Schools. In Lynn S. Liben & Rebecca S. Bigler (Eds.), Advances in Child Development and Behavior (Vol. 47, pp. 189-223). https://doi.org/10.1016/bs.acdb.2014.04.001
Campos, G. (2014). La crisis de la racionalización corporal del género desde las prácticas de la Educación Física. Revista Integra Educativa, 7(1), 83-97. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100007&lng=es&tlng=es.
Corpas, F., Toro, S. & Zarco, J. (2006). La coeducación e igualdad de los sexos en el contexto escolar y en la actividad de educación física. Estereotipos y actitudes sexistas en la educación física. Intervención educativa. Primer Taller de Actualización sobre los Programas de Estudio 2006: Educación Física I. Antología (pp. 85-94). https://n9.cl/1j3j2
Cuevas, C., Matamala, J., Sepúlveda, F., Barrera, M., & Maureira, F. (2023). Diferencias en los niveles de sexismo en estudiantes de Educación Física según variables sociodemográficas. Revista Ciencias De La Actividad Física UCM, 24(1), 1-13.https://dx.doi.org/10.29035/rcaf.24.1.12
Cuñat, R. (2007). Aplicación de la teoría fundamentada (grounded theory) al estudio del proceso de creación de empresas. Decisiones basadas en el conocimiento y en el papel social de la empresa: XX Congreso anual de AEDEM, 2, 44 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2499458
Da Silva, T. (2021). Condição juvenil, desigualdades de gênero e processos de exclusão nas aulas de educação física escolar. Civitas: Revista De Ciências Sociais, 21(2), 344–354 https://doi.org/10.15448/1984-7289.2021.2.37319
De Oliveira, G., Barroso, F y Bonaldo, T. (2021). Gênero, sexualidade e formação em Educação Física: percepções de professores e alunos em um projeto na escola. Educación Física y Ciencia, 23(1), 161. https://doi.org/10.24215/23142561e161
Delaney, H., Devane, D., Hunter, A., Hennessy M., Parker A., Murphy L., Cronin P. y Smith V. (2019). Limited evidence exists on the effectiveness of education and training interventions on trial recruitment: a systematic review. Journal of Clinical Epidemiology, 113, 75-82. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2019.05.013
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., & Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7),162-167. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349733228009
Ehrensaft, D. (2017). Gender nonconforming youth: current perspectives. Adolescent Health, Medicine and Therapeutics, 8, 57–67. https://doi.org/10.2147/AHMT.S110859
Fausto-Sterling, A. (1992). Myths of Gender: Biological Theories about Men and Women. Basic Books. https://lc.cx/r88aqV
Fausto-Sterling, A. (2000). Of Gender and Genitals. En Sexing the body (Chapter 3, pp. 44–77). Basic Book. https://files.libcom.org/files/Fausto-Sterling%20-%20Sexing%20the%20Body.pdf
Hernández-Sarmiento J, Jaramillo-Jaramillo, L., Villegas-Alzate, J., Álvarez-Hernández, L., Roldan-Tabares, M., Ruiz-Mejía, C., Calle-Estrada M., Ospina-Jiménez M. y Martínez-Sánchez, L. (2020). La educación en salud como una importante estrategia de promoción y prevención. Archivos de Medicina (Col), 20(2), 490-504. https://doi.org/10.30554/archmed.20.2.3487.2020
Keller, C. (2001). Effect of teachers' stereotyping on students' stereotyping of mathematics as a male domain. The Journal of social psychology, 141(2), 165–173. https://doi.org/10.1080/00224540109600544
Lima, Y. & Godoy, E. (2021). Sketch of a theory of sexuality capital in the brazilian educational field. In SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2686
McDonagh, E. & Pappano, L. (2007). Playing with the boys: Why separate is not equal in sports. Oxford University Press. https://scholarship.law.marquette.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1509&context=sportslaw
McIntosh, M. & Morse, J. (2015). Situating and Constructing Diversity in Semi-Structured Interviews. Global Qualitative Nursing Research, 2. https://doi.org/10.1177/2333393615597674
Moraes, B., Dias, J. & Oliveira, R. (2022). Gender narratives in school physical education: scoping review of brazilian scientific literature in health sciences. Educação em Revista, 39, e39104. https://doi.org/10.1590/0102-469839104
Moreno, A. & Poblete, C. (2015). La educación física chilena y su profesorado: proponiendo algunos retos para la investigación en el área. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 28, 291-296. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.35651
Moser, A., & Korstjens, I. (2017). Series: Practical guidance to qualitative research. Part 1: Introduction. The European Journal of General Practice, 23(1), 271-273. https://doi.org/10.1080/13814788.2017.1375093
Oliver, K., & Kirk, D. (2015). Girls, gender and Physical education. An activist approach. Routledge.
Pino, A. (2017). El tratamiento de la igualdad de género en un contexto educativo multicultural. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 8(1). 47-60. http://hdl.handle.net/10481/59818
Quennerstedt, M. (2019) Physical education and the art of teaching: transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy, Sport, Education and Society, 24(6), 611-623, https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1574731
Rodríguez, B y Lira, R. (2022). Lutas e disputas no campo científico da educação física: o grupo de trabalho temático gênero no colégio brasileiro de ciências do esporte. In SciELO Preprints. https://doi.org/10.22456/1982-8918.118067
Ruiz-Olabuénaga, J. (2012). Metodología de la investigacion cualitativa. Universidad de Deusto. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=22523
Sánchez-Hernández, N., Soler-Prat, S., y Martos-García, D. (2022). La Educación Física desde dentro. El discurso del rendimiento, el currículum oculto y las discriminaciones de género. Ágora Para La Educación Física Y El Deporte, (24), 46–71. https://doi.org/10.24197/aefd.24.2022.46-71
Serra, P., Cantallops, J., Palou, P. y Soler, S. (2020). ¿Siguen existiendo los estereotipos de género en la Educación Física? La visión de las adolescentes. Journal of Sport and Health Research. 12(Supl 2):179-192. https://recyt.fecyt.es/index.php/JSHR/article/view/80816
Scharagrodsky, P. ( 2004). Juntos pero no revueltos: la educación física mixta en clave de género. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, 34(121), 59-76. https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000100004.
So, M., Martins, M., Santos, G., Prodócimo, E., Ushinohama, T. & Betti, M. (2021). Gosto, importância e participação de meninas e meninos na educação física no ensino médio. Educación Física y Ciencia, 23(1), 158. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.24215/23142561e158
Standage, M., Duda, J., & Ntoumanis, N. (2003). A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from self-determination and achievement goal theories to predict physical activity intentions. Journal of Educational Psychology, 95(1), 97–110. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.97
Subirats, M. (2007). Balones fuera: reconstruir los espacios desde la coeducación. Ediciones Octaedro
Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundada (1. Ed.). Editorial Universidad de Antioquia.
Tieken, M. (2014). Why rural schools matter. Harvard Educational Review, 84(4), 578-605. https://www.daneshnamehicsa.ir/userfiles/files/1/14-%20Why%20Rural%20Schools%20Matter.pdf
Torres, G. (2018). Estado, sexualidad y género en la propuesta católica para la educación sexual. Kimün. Revista Interdisciplinaria de Formación Docente, (6). https://ojs.ifdcsl.edu.ar/index.php/kimun/article/view/114
Van Daalen, C. (2005). Girls’ experiences in physical education: Competition, evaluation, & degradation. The Journal of School Nursing, 21(2), 115-121.https://doi.org/10.1177/105984050502100209
Verge,T. & Cabruja, T. (2017) La perspectiva de gènere en docència i recerca a les universitats de la Xarxa Vives. Xarxa Vives d’Universitats. https://docplayer.es/ 71395714-La-perspectiva-de-genere-en-docencia-irecerca-a-les-universitats-de-la-xarxa-vives.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Samuel Pérez Norambuena, Jose Arriagada Sandoval, Agustín Salazar Saldías
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.