Coeducation and gender: Concepción and practices of Physical Education teachers in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i60.3289

Keywords:

Educaction, Physical Education, Gender, Coeducation

Abstract

The topic of gender in physical education plays an important role in the teaching-learning process and has been influenced by a technical-sport bias that hides the practice of specialized teachers in this area. The transition from segregated to coeducational classes often does not reflect the true purpose of this inclusion. Therefore, this study sought to understand how physical education teachers address the issue of gender in their coeducational classes. A qualitative methodology was used, analyzing semi-structured interviews with 7 physical education teachers who teach mixed classes, with the help of Nvivo version 14 program. Among the main findings, certain stereotypes were identified that reflect the conceptions of physical education and the educational practices of the teachers, where certain levels of gender segregation and discrimination still persist. These stereotypes, although subtle, have a significant impact on the way physical education is understood and taught, perpetuating traditional gender roles and limiting equitable student participation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, J., Cano, F. & Sánchez, M. (2020). Segregación por género y Formación Profesional: aportaciones al debate sobre la situación actual. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(3), 308-327. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.13.3.16583

Alvariñas-Villaverde, M. & Pazos-González, M. (2018). Estereotipos de género en Educación Física, una revisión centrada en el alumnado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(4), 154-163. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1840

Batista, J. & Wenetz, I. (2022). Notes on gender and teaching in the early grades: what we can say about male teachers. In SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3572

Bejarano, M., Martínez, I. & Blanco, M. (2019). Coeducar hoy. Reflexiones desde las pedagogías feministas para la despatriarcalización del curriculum. Tendencias Pedagógicas, 34, 37–50. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.004

Birke, L. (2001). Chapter 24, In Pursuit of Difference. In Lederman M & Bartsch I (Eds.). The Gender and Science Reader (pp. 309–22). Routledge. https://search.worldcat.org/es/title/44426765

Butler, R. (2014). Motivation in Educational Contexts: Does Gender Matter? In L. S. Liben & R. S. Bigler (Eds.). Advances in Child Development and Behavior (Vol. 47, pp. 1-41). https://doi.org/10.1016/bs.acdb.2014.05.001

Campbell, L. & Spears, C. (2014). Sexism in Schools. In Lynn S. Liben & Rebecca S. Bigler (Eds.), Advances in Child Development and Behavior (Vol. 47, pp. 189-223). https://doi.org/10.1016/bs.acdb.2014.04.001

Campos, G. (2014). La crisis de la racionalización corporal del género desde las prácticas de la Educación Física. Revista Integra Educativa, 7(1), 83-97. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000100007&lng=es&tlng=es.

Corpas, F., Toro, S. & Zarco, J. (2006). La coeducación e igualdad de los sexos en el contexto escolar y en la actividad de educación física. Estereotipos y actitudes sexistas en la educación física. Intervención educativa. Primer Taller de Actualización sobre los Programas de Estudio 2006: Educación Física I. Antología (pp. 85-94). https://n9.cl/1j3j2

Cuevas, C., Matamala, J., Sepúlveda, F., Barrera, M., & Maureira, F. (2023). Diferencias en los niveles de sexismo en estudiantes de Educación Física según variables sociodemográficas. Revista Ciencias De La Actividad Física UCM, 24(1), 1-13.https://dx.doi.org/10.29035/rcaf.24.1.12

Cuñat, R. (2007). Aplicación de la teoría fundamentada (grounded theory) al estudio del proceso de creación de empresas. Decisiones basadas en el conocimiento y en el papel social de la empresa: XX Congreso anual de AEDEM, 2, 44 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2499458

Da Silva, T. (2021). Condição juvenil, desigualdades de gênero e processos de exclusão nas aulas de educação física escolar. Civitas: Revista De Ciências Sociais, 21(2), 344–354 https://doi.org/10.15448/1984-7289.2021.2.37319

De Oliveira, G., Barroso, F y Bonaldo, T. (2021). Gênero, sexualidade e formação em Educação Física: percepções de professores e alunos em um projeto na escola. Educación Física y Ciencia, 23(1), 161. https://doi.org/10.24215/23142561e161

Delaney, H., Devane, D., Hunter, A., Hennessy M., Parker A., Murphy L., Cronin P. y Smith V. (2019). Limited evidence exists on the effectiveness of education and training interventions on trial recruitment: a systematic review. Journal of Clinical Epidemiology, 113, 75-82. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2019.05.013

Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., & Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7),162-167. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349733228009

Ehrensaft, D. (2017). Gender nonconforming youth: current perspectives. Adolescent Health, Medicine and Therapeutics, 8, 57–67. https://doi.org/10.2147/AHMT.S110859

Fausto-Sterling, A. (1992). Myths of Gender: Biological Theories about Men and Women. Basic Books. https://lc.cx/r88aqV

Fausto-Sterling, A. (2000). Of Gender and Genitals. En Sexing the body (Chapter 3, pp. 44–77). Basic Book. https://files.libcom.org/files/Fausto-Sterling%20-%20Sexing%20the%20Body.pdf

Hernández-Sarmiento J, Jaramillo-Jaramillo, L., Villegas-Alzate, J., Álvarez-Hernández, L., Roldan-Tabares, M., Ruiz-Mejía, C., Calle-Estrada M., Ospina-Jiménez M. y Martínez-Sánchez, L. (2020). La educación en salud como una importante estrategia de promoción y prevención. Archivos de Medicina (Col), 20(2), 490-504. https://doi.org/10.30554/archmed.20.2.3487.2020

Keller, C. (2001). Effect of teachers' stereotyping on students' stereotyping of mathematics as a male domain. The Journal of social psychology, 141(2), 165–173. https://doi.org/10.1080/00224540109600544

Lima, Y. & Godoy, E. (2021). Sketch of a theory of sexuality capital in the brazilian educational field. In SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2686

McDonagh, E. & Pappano, L. (2007). Playing with the boys: Why separate is not equal in sports. Oxford University Press. https://scholarship.law.marquette.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1509&context=sportslaw

McIntosh, M. & Morse, J. (2015). Situating and Constructing Diversity in Semi-Structured Interviews. Global Qualitative Nursing Research, 2. https://doi.org/10.1177/2333393615597674

Moraes, B., Dias, J. & Oliveira, R. (2022). Gender narratives in school physical education: scoping review of brazilian scientific literature in health sciences. Educação em Revista, 39, e39104. https://doi.org/10.1590/0102-469839104

Moreno, A. & Poblete, C. (2015). La educación física chilena y su profesorado: proponiendo algunos retos para la investigación en el área. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 28, 291-296. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.35651

Moser, A., & Korstjens, I. (2017). Series: Practical guidance to qualitative research. Part 1: Introduction. The European Journal of General Practice, 23(1), 271-273. https://doi.org/10.1080/13814788.2017.1375093

Oliver, K., & Kirk, D. (2015). Girls, gender and Physical education. An activist approach. Routledge.

Pino, A. (2017). El tratamiento de la igualdad de género en un contexto educativo multicultural. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 8(1). 47-60. http://hdl.handle.net/10481/59818

Quennerstedt, M. (2019) Physical education and the art of teaching: transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy, Sport, Education and Society, 24(6), 611-623, https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1574731

Rodríguez, B y Lira, R. (2022). Lutas e disputas no campo científico da educação física: o grupo de trabalho temático gênero no colégio brasileiro de ciências do esporte. In SciELO Preprints. https://doi.org/10.22456/1982-8918.118067

Ruiz-Olabuénaga, J. (2012). Metodología de la investigacion cualitativa. Universidad de Deusto. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=22523

Sánchez-Hernández, N., Soler-Prat, S., y Martos-García, D. (2022). La Educación Física desde dentro. El discurso del rendimiento, el currículum oculto y las discriminaciones de género. Ágora Para La Educación Física Y El Deporte, (24), 46–71. https://doi.org/10.24197/aefd.24.2022.46-71

Serra, P., Cantallops, J., Palou, P. y Soler, S. (2020). ¿Siguen existiendo los estereotipos de género en la Educación Física? La visión de las adolescentes. Journal of Sport and Health Research. 12(Supl 2):179-192. https://recyt.fecyt.es/index.php/JSHR/article/view/80816

Scharagrodsky, P. ( 2004). Juntos pero no revueltos: la educación física mixta en clave de género. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, 34(121), 59-76. https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000100004.

So, M., Martins, M., Santos, G., Prodócimo, E., Ushinohama, T. & Betti, M. (2021). Gosto, importância e participação de meninas e meninos na educação física no ensino médio. Educación Física y Ciencia, 23(1), 158. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.24215/23142561e158

Standage, M., Duda, J., & Ntoumanis, N. (2003). A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from self-determination and achievement goal theories to predict physical activity intentions. Journal of Educational Psychology, 95(1), 97–110. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.97

Subirats, M. (2007). Balones fuera: reconstruir los espacios desde la coeducación. Ediciones Octaedro

Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundada (1. Ed.). Editorial Universidad de Antioquia.

Tieken, M. (2014). Why rural schools matter. Harvard Educational Review, 84(4), 578-605. https://www.daneshnamehicsa.ir/userfiles/files/1/14-%20Why%20Rural%20Schools%20Matter.pdf

Torres, G. (2018). Estado, sexualidad y género en la propuesta católica para la educación sexual. Kimün. Revista Interdisciplinaria de Formación Docente, (6). https://ojs.ifdcsl.edu.ar/index.php/kimun/article/view/114

Van Daalen, C. (2005). Girls’ experiences in physical education: Competition, evaluation, & degradation. The Journal of School Nursing, 21(2), 115-121.https://doi.org/10.1177/105984050502100209

Verge,T. & Cabruja, T. (2017) La perspectiva de gènere en docència i recerca a les universitats de la Xarxa Vives. Xarxa Vives d’Universitats. https://docplayer.es/ 71395714-La-perspectiva-de-genere-en-docencia-irecerca-a-les-universitats-de-la-xarxa-vives.html

Published

2024-12-31

How to Cite

Pérez Norambuena, S. ., Arriagada Sandoval, J., & Salazar Saldías, A. (2024). Coeducation and gender: Concepción and practices of Physical Education teachers in Chile. Revista San Gregorio, 1(60), 62–70. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i60.3289