Teachers' Voices on Curricular Transformation: The Case of the Early Childhood Education Program at Universidad San Gregorio de Portoviejo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1iEspecial_2.3269

Keywords:

Curricular design, formative research, interdisciplinarity, participatory methodologies, knowledge integration project

Abstract

The article aims to examine the theoretical and methodological application of the curriculum redesign of the Early Childhood Education Program at Universidad San Gregorio de Portoviejo from the perspective of its faculty. The research adopted a qualitative and diagnostic approach, using the hermeneutic method. Primary data were collected through semi-structured interviews, and the results were analyzed and interpreted through a semantic procedure. Participants included faculty members involved in the implementation of the curricular proposal.The findings highlighted the interdisciplinary approach to curricular content, the use of participatory methodologies, and teacher mediation from a humanistic perspective. It was concluded that the theoretical and methodological application of the curriculum redesign, according to the perception of the faculty, is considered innovative and student-centered, emphasizing the student as an active participant in the learning process. This approach fosters a more holistic and integral pedagogy aimed at the comprehensive development of students, highlighting their active engagement in their educational journey. This pedagogical vision can significantly contribute to improving the quality of teacher training and, ultimately, enriching the educational experience of future early childhood education professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alpízar, F. A. (2016). La metodología participativa para la intervención social: Reflexiones desde la práctica. Revista ensayos pedagógicos, 87-109. doi:DOI: https://doi.org/10.15359/rep.11-1.5

Alvarado, E. S. (2018). Proyecto integrador de saberes, evidencia del resultado de aprendizaje. INNOVA Research Journal, 84-94. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n3.2018.444

Ancco, V. N. (2021). La investigación formativa en la universidad. Revista Latinoamericana Ogmios, 7-8. https://doi.org/10.53595/rlo.2021.1.001

Arias, L. (2017). El aprendizaje por proyectos: una experiencia pedagógica para la construcción de espacios de aprendizaje dentro y fuera del aula. Ensayos pedagógicos, 7(1), 57. doi: http://dx.doi.org/10.15359/rep.12-1.3

Boillos, F. y. (2021). La educación activa. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, , 195-198. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8440457

Calle, G. R. (2017). Tendencias de la formación inicial docente en Ecuador con énfasis en la práctica preprofesional pedagógica. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 61-74. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v1i3.64

Calzadilla, O. (2017). La integración de las neurociencias en la formación inicial de docentes para las carreras de la educación inicial y básica: caso Cuba. Actualidades investigativas en educación, 17(2). doi:https://doi.org/10.15517/aie.v17i2.28709

Cerrón Rojas, W. (2019). La investigación cualitativa en educación. Horizonte de la ciencia, 9(17). https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2019.17.510

Consejo de Educación Superior [CES]. (2020). Currículo Genérico de las Carreras de Educación.

de Espinosa, I. P. (2019). Implicaciones de la formación del profesorado en aprendizaje cooperativo para la educación inclusiva. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 128-151. doi:https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.9468

Díaz Gandasegui, V. &. (2014). Los recursos educativos que los profesores de Secundaria estiman necesarios para desarrollar procesos educativos inclusivos. Revista Española de discapacidad, 97-113. http://dx.doi.org/10.5569/2340-

Espinoza, E. &. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Conrado, 45-53. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300045

García-García, F. J.-T. (2020). Educación inclusiva en la formación del profesorado de educación secundaria: los programas españoles. Profesorado., 270-293. ttp://dx.doi.org/10.30827/PROFESORADO.V24I2.14085

Gutiérrez, P. B. (2018). Modelo educativo y desafíos en la formación docente. Horizonte de la Ciencia, 175-191. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2018.15.462

Jiménez, V., & Comet, C. (2016). Los estudios de casos como enfoque metodológico. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2). https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/54

Muñoz, M. E. (2009). Experiencia educativa en educación superior: integración de contenidos disciplinares, a través de la planificación de una unidad didáctica integrada. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 135-146. https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/160

Pentón, A., Patrón, A., Hernández, M., & Rodríguez, Y. (2012). Elementos teóricos de la enseñanza problémica. Métodos y Categorías. GACETA MÉDICA ESPIRITUANA, 14(1) https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/123/69

Sarmento, E., D. &.-2. (2018). Formación de profesores, plan de estudios y práctica pedagógica: enseñanza interdisciplinaria. Educere, 283-293. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35656041002

Soto, E., Serván, M., Peña, N., & Pérez, Á. (2019). Nuevos retos en la formación del profesorado. Lesson Study: acompañar la enseñanza y la investigación. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6504

Torres, Á. F. (2019). El proyecto integrador de saberes una oportunidad para aprender a aprender. EmásF: revista digital de educación física, 62-77. http://emasf.webcindario.com

Turpo Gebera, O. G.-M. (2020). Sentidos docentes asignados a la enseñanza de la investigación formativa en una facultad de educación. Propósitos y Representaciones. 326. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.326

Vélez, C., & Zambrano, L. (2016). Desafíos del rediseño curricular de la carrera de Educación Inicial. Revista San Gregrio, 14, 104–115. https://doi.org/10.36097/rsan.v0i14.243

Published

2025-02-15

How to Cite

Carrión Mieles, J. E. ., & Zambrano Montes, L. . C. (2025). Teachers’ Voices on Curricular Transformation: The Case of the Early Childhood Education Program at Universidad San Gregorio de Portoviejo. Revista San Gregorio, 1(Especial_2), 180–186. https://doi.org/10.36097/rsan.v1iEspecial_2.3269