The generation gap and its impact on the behavior of education studients

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i59.3212

Keywords:

Ability, age, attitude, knowledge, values

Abstract

Currently, different generations are interacting in the academic environment: generation X, millennials (generation Y) and centennials (generation Z), the question arises as to whether there is a different perception of the importance of knowledge, skills, attitude and values ​​among students of different generations. To answer this question, this research was carried out with the objective of testing whether the level of importance regarding knowledge, skills, attitude and values ​​were different depending on the age of the education student at the Universidad Autónoma del Noreste (UANE) Monclova campus, Mexico. Individual interviews were applied on the university campus to a sample of 158 students who were studying careers related to education (undergraduate and postgraduate) at the Universidad Autónoma del Noreste, Monclova campus, Mexico. The analysis of the data obtained was carried out using the Kruskal-Wallis H statistical test to test the hypothesis. The results showed that the level of importance that each student perceives regarding knowledge, skills, attitude and values ​​is not different depending on their age range.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegría, F. (2020). Brecha Generacional del Aprendizaje. Journal of the European Institut for Multidisciplinary Studies on Human Rights & Science, 2(1), 2-19. https://knowmadinstitut.org/wp-content/uploads/2020/09/ES-Brecha-Generacional-del-Aprendizaje-_-Knowmad-Institut.pdf

Castañeda, B. X. Y., Fuentes, H. C., Pérez, M. R., & Inguanzo, A. B. L. (2021). Brecha generacional y condiciones de los académicos para la producción de conocimiento en México. Revista del IICE, (50), 55-74. https://doi.org/10.34096/iice.n50.11266

Castillejos López, B. (2019). El autoconcepto de los millennial´ s como aprendices y la autorregulación y motivación por el aprendizaje permanente: un estudio con estudiantes universitarios en México. Revista iberoamericana de educación, 79(2), 81-98. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/185609/v.79%20n.2%20p%2081-98.pdf?sequence=1

Dávila Morán, R. C., Agüero Corzo, E. C., Castro Llaja, L., & Vargas Murillo, A. R. (2022). Productividad laboral y el teletrabajo en el sector público durante el período de emergencia nacional. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 402-409. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n2/2218-3620-rus-14-02-402.pdf

Eiguren, M. A., Berastegi, S. N., y Correa, G. J.M. (2022). Combatiendo la brecha generacional: revisión sistemática de las experiencias intergeneracionales llevadas a cabo en el entorno escolar. Revista de Investigación Educativa, 40(2), 341-363. http://dx.doi.org/10.6018/rie.436791

Farías Montemayor, O. M. (2023). Comparación entre conocimientos teóricos y prácticos del personal sindicalizado y no sindicalizado en siderúrgica coahuilense. Revista San Gregorio, 1(56), 14-32. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i56.2400

Farías-Montemayor, O. M. (2018). Construcción del instrumento de medición “percepción de elementos que conforman las competencias”. Vinculatégica EFAN, 3(3), 1-9. https://doi.org/10.29105/vtga3.3-929

Flores Tapia, C. E., & Flores Cevallos, K. L. (2023). Pruebas de bondad de ajuste Kolmogórov-Smirnov y Ji-cuadrada aplicadas a la toma de decisiones empresariales. Yachana Revista Científica, 12(2), 113–127. https://doi.org/10.62325/10.62325/yachana.v12.n2.2023.844

Flores, J., & Flores, R. (2018). La enseñanza del diagrama de caja y bigotes para mejorar su interpretación. Revista Bases de la Ciencia. e-ISSN 2588-0764, 3(1), 69-75. https://doi.org/10.33936/rev_bas_de_la_ciencia.v3i1.1107

Fuentes, M., & Yohannessen, K. (2019). Cómo leer y generar publicaciones científicas: exploración gráfica de datos cuantitativos: la importancia de mirar la información. Neumol. pediátr. (En línea), 194-199. https://n9.cl/e58sf

García, G. J. G., & Maroto, M. F. (2018). Interpretación de resultados estadísticos. Medicina Intensiva, 42(6), 370-379. https://doi.org/10.1016/j.medin.2017.12.013

García, H. A., Gutiérrez, A. M. F., Pérez, F. K. T., Zavala, M. F. N., Curiel, P. C. A., & Granados, M. M. E. (2021). La brecha generacional entre docentes y estudiantes del NMS de la UG. Jóvenes en la Ciencia, 10. https://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/3386

Gea Serrano, M. M., Arteaga Cezón, P., & Cañadas de la Fuente, G. R. (2017). Interpretación de gráficos estadísticos por futuros profesores de Educación Secundaria. Avances De Investigación En Educación Matemática, (12), 19–37. https://doi.org/10.35763/aiem.v1i12.189

Goss-Sampson, M. A., & Meneses, J. (2019). Análisis estadístico con JASP: Una guía para estudiantes.

Ladrón de Guevara, C. R., Gómez, M. A., Peña, V. V., & Madrid, P. R. (2020). Influencia del nivel de avance educativo y el género en la toma de decisiones financieras: una aproximación desde la Prospect Theory. Revista Finanzas y Política Económica, 12(1), 19-54. https://doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.v12.n1.2020.3092

Madrid, A. E., Valenzuela-Ruiz, S. M., Batanero, C., & Garzón-Guerrero, J. A. (2022). Interpretación del diagrama de caja por estudiantes universitarios de ciencias de la actividad física y deporte. Educación matemática, 34(3), 275-300. https://doi.org/10.24844/em3403.10

Marinas, L. (2019). Instagram: Donde Millennials, Generación Z, Mcluhan y Bolter se cruzan. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 24, 187-201. https://doi.org/10.5209/ciyc.64641

Montano Pérez, B. E., Luévanos Rojas, A., Salas Torres, L. H., & Martel Carranza, C. P. (2024). Grupos Generacionales que Integran el Capital Humano y su Proyección en la Empresa. InnOvaciOnes De NegOciOs, 21(41), 20–37. https://doi.org/10.29105/revin21.41-433

Pachucho-Hernández, P., Cueva-Estrada, J., Sumba-Nacipucha, N., & Delgado-Figueroa, S. (2021). Marketing de contenidos y la decisión de compra del consumidor de la generación Y. IPSA Scientia, revista científica multidisciplinaria, 6(3), 44-59. DOI: https://doi.org/10.25214/27114406.1123

Pelea, P. L. (2019). Valores atípicos en los datos, ¿cómo identificarlos y manejarlos? Revista Del Jardín Botánico Nacional, 40, 99-107. https://www.jstor.org/stable/26937051

Piscitelli, A. (2006). Nativos e inmigrantes digitales. ¿Brecha generacional, brecha cognitiva, o las dos juntas y más aún?. Revista mexicana de investigación educativa, 11(28), 179-185.

Ramírez González, K. (2023). Brecha generacional de docentes y estudiantes en la formación de profesionales de medicina y cirugía. Reencuentro. Análisis De Problemas Universitarios, 35(86), 185-208. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/1234

Tárraga, L. P. J., Panisello, R. J. M., Carbayo, H. J. A., Carro, A., Rosich, N., Panisello, M., Allins P. J. & Solera A. J. (2021). Cambios observados en la adherencia a la dieta mediterránea en una población española durante el confinamiento debido a la pandemia ocasionada por el SARS-CoV-2. Nutrición Hospitalaria, 38(1), 109-120. https://dx.doi.org/10.20960/nh.03275

Terán-Cázares, M. M., Rodríguez-Garza, B. N., & De la Peña, M. E. G. (2019). Análisis de la brecha generacional en las tendencias de capacitación docente digital universitaria, afrontando la realidad Centennial. Vinculatégica EFAN, 5(1), 349-361. https://doi.org/10.29105/vtga5.1-902

Published

2024-09-30

How to Cite

Pizarro Vásquez, A. V., Farias Montemayor, O. M., Romero Montemayor, S. R., & Costilla Liñán, E. L. (2024). The generation gap and its impact on the behavior of education studients. Revista San Gregorio, 1(59), 45–54. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i59.3212