Impact of applied artificial intelligence to digital photography in the work of the graphic designer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1iEspecial_2.3206

Keywords:

Artificial Intelligence, graphic design, ethics, digital photography

Abstract

T

This study analyzes the current relationship between artificial intelligence (AI) and digital photography. The objective was to determine the impact of AI applied to digital photography on the work of graphic designers. The study was conducted through an analysis of documentary sources, complemented by interviews with Ecuadorian graphic designers who produce AI-generated photographs. This approach identified significant changes resulting from the convergence of AI and photography, presenting advantages for design professionals, such as task simplification in editing and a high degree of realism. However, ethical dilemmas also emerge, related to visual reality manipulation, privacy, and the authenticity of the resulting photographic image. Discussing these issues, which are part of the ongoing debate on AI-generated images and their impact on the field of graphic design, may help clarify ethical and professional questions surrounding the future of this phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M. A. M., Batista, M. Á. H., & Gutiérrez, A. A. (2023). La inteligencia artificial en la generación de imágenes: consideraciones desde el diseño, la comunicación y el arte. South Florida Journal of Development, 4(9), 3713-3728. https://doi.org/10.46932/sfjdv4n9-028

Andraus, C. E., & Ramírez, E. T. (2024). Análisis de la identidad visual corporativa de los medios periodísticos digitales de Manabí. Revista San Gregorio, 1(58), 63–69. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i58.2539

Barandy, K. (2022). Will artists be replaced by artificial intelligence? Designboom. https://is.gd/NZqVHX

BBC News Mundo. (2023, 2 de mayo). Geoffrey Hinton, “padrino de la inteligencia artificial”: “En este momento los sistemas de IA no son más inteligentes que nosotros, pero creo que pronto lo serán. https://www.bbc.com/mundo/noticias-65464637

Bernaschina, D. (2023). Artes mediales e inteligencia artificial: la crisis de la ética y la precariedad laboral en el campo artístico-digital. Revista Avenir, 7(1), 10–25. https://fundacionavenir.com.co/avenir/index.php/revista/article/view/89

Colorado, O. (2023, 27 de septiembre). ¿Desapareceremos los fotógrafos por la Inteligencia Artificial? [Archivo de video]. Youtube. https://youtu.be/bOfdVnadvfA37

Escudero Fernández, S. (2024). Inteligencia Artificial en Illustrator. Percepción y exploración en estudiantes de diseño gráfico. European Public & Social Innovation Review, 9, 1-19. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-670

Franganillo, J. (2023). La inteligencia artificial generativa y su impacto en la creación de contenidos mediáticos. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 11(2), 15. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9132067.pdf

Garzón Cabezas, R. F. (2012). Análisis de la Evolución de la Fotografía Digital y el Diseño de una Revista Turística de la Ciudad de Riobamba. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo [Tesis de grado, Escuela Superior Politécnica del Chimborazo]. Repositorio Institucional de la Escuela Superior Politécnica del Chimborazo. http://dspace.espoch.edu.ec/bitstream/123456789/1963/1/88T00025.pdf

Hao, K. (2021, 3 de febrero). Internet está tan sesgado que, para la IA, las mujeres solo llevan bikini. MIT Technology Review. https://is.gd/kSOd56

i Cardona J. G. (2017). Apuntes de fotografía: Recursos y técnicas básicas de fotografía analógica. Editorial GG.

Kolirin, L. (2023, 18 de abril). Un artista rechaza premio de fotografía al ganar con una imagen generada por inteligencia artificial. CNN. https://lc.cx/E2UV_c

López Delacruz, S. (2023). Un vínculo paradójico: narrativas audiovisuales generadas por inteligencia artificial, entre el pastiche y la cancelación del futuro. Hipertext.net, 26, 31-35, https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2023.i26.05

Marín Álvarez, M. A., Herrera Batista, M. Á., & Gutiérrez, A. A. (2023). La inteligencia artificial en la generación de imágenes: consideraciones desde el diseño, la comunicación y el arte. South Florida Journal of Development, 4(9), 3713-3728. https://ojs.southfloridapublishing.com/ojs/index.php/jdev/article/view/3308

Reinhuber, E. (2022). Synthography – An Invitation to Reconsider the Rapidly Changing Toolkit of Digital Image Creation as a New Genre Beyond Photography. In: Wölfel, M., Bernhardt, J., Thiel, S. (eds) ArtsIT, Interactivity and Game Creation. ArtsIT 2021. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, 422. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95531-1_22

Rodríguez Valenzuela, P., & Díaz Fernández, N. A. (2024). Estudios sobre la inteligencia artificial como herramienta del diseño gráfico: una investigación documental. Artificio, 5. https://revistas.uaa.mx/index.php/artificio/article/view/4772

Santos Tapia, F. D. (2024). El Diseño gráfico automatizado: un análisis crítico detrás de la inteligencia artificial. Eídos, 17(24), 81-93. https://doi.org/10.29019/eidos.v17i24.1377

Sesé, J. R. (2020). El diseñador gráfico en la era de la Inteligencia Artificial. EME Experimental Illustration, Art & Design, (8), 66-73. https://doi.org/10.4995/eme.2020.13210

Villavicencio Alvarado, K. M. (2023). La perspectiva del diseño gráfico ante la inteligencia artificial. Revista de Investigación Formativa: Innovación y Aplicaciones Técnico-Tecnológicas, 5(2). https://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rei/article/view/329

Published

2025-02-15

How to Cite

Lazo Pastó, O. R., Alava Castillo, V. N. ., Pita Cevallos, G. A. ., & Pinchao Negrete, W. G. . (2025). Impact of applied artificial intelligence to digital photography in the work of the graphic designer. Revista San Gregorio, 1(Especial_2), 60–68. https://doi.org/10.36097/rsan.v1iEspecial_2.3206

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES