The pre-professional practice at the National University of Education: special vs. regular school
DOI:
https://doi.org/10.36097/rsan.v1i60.3187Keywords:
School context, special education, teacher training, professional practice, tutorsAbstract
This research aims to analyze the perception of different stakeholders involved in the pre-professional practice of students from the Special Education program at the National University of Education (UNAE), Ecuador, in both regular and specialized education settings. The methodology was based on a mixed approach using surveys and interviews with interns, professional tutors, and university tutors. The results were encouraging regarding the implementation and evaluation of the practice; tutors positively valued the interns’ commitment and dedication and highlighted the importance of teamwork and the need for continuous improvement in teacher training within inclusive contexts. Meanwhile, the interns felt that the experiences gained significantly contributed to their professional skills, and they appreciated the training and support received, considering pre-professional practice a key element in teacher training.
Downloads
References
Brito Mancheno, D. & Romero González, K. (2023). La práctica preprofesional en la formación de los futuros docentes de Educación Física: Revisión sistemática. MENTOR Revista De investigación Educativa y Deportiva, 2(5), 452–468. https://doi.org/10.56200/mried.v2i5.3446
Chávez Loor, M. D., Chancay Cedeño, C. H., Chávez Loor, Y.P, y Mendoza Bravo, K. L. (2019), Las prácticas pre profesionales y su impacto social. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(2), 129-136. https://www.redalyc.org/pdf/6731/673171022011.pdf
Concha-Toro, M., Anabalón Anabalón, Y., Lagos San Martín, N. & Mora Donoso, M. (2020). Prácticas profesionales y Trabajo Social. Una revisión de la literatura en educación superior. Pensamiento educativo, 57(1). 1-19. https://dx.doi.org/10.7764/pel.57.1.2020.5
Dewey, J. (1938). The philosophy of the arts. John Dewey: The Later Works. Southern Illinois University.
Gallardo, J., Aguinaga, S., Campos-Ugaz, O. & Hernandez, R. (2021). Desarrollo de la práctica preprofesional en el contexto no presencial: experiencias en educación inicial. Propósitos y Representaciones, 9(3), 1 -12. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n3.1444.
García Garzón, Y. (2021), Las prácticas pre-profesionales y su aporte en la formación profesional de los estudiantes de la carrera de pedagogía de la historia y las ciencias sociales de la facultad de ciencias de la educación, humanas y tecnologías de la Universidad Nacional de Chimborazo, período Octubre 2019 - Marzo 2020 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Chimborazo]. Repositorio Institucional de la Universidad Nacional de Chimborazo. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/8804/1/UNACH-EC-FCEHT-CS-00005-2022.pdf
Hernández-Sampieri, R., Fernandez-Collado, C. & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta. Ed.) Mc Graw Hill. https://n9.cl/l0j5h
Landaeta-Mendoza, C. (2022). Innovación de Estrategias de Gestión en el Proceso Práctico Preprofesional. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(1), 5-12. https://doi.org/10.37843/rted.v14i1.292
Lyons., S. y Abate, S. (2022). La práctica profesional en la experiencia de estudiantes de ingeniería. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 9(2), 78-87. https://doi.org/10.29156/inter.9.2.10
Mendoza Moreira, F. (2020). La práctica preprofesional como escenario de aprendizaje en la formación profesional docente para Educación Básica. Revista Conrado, 16 (73).143-148. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n73/1990-8644-rc-16-73-143.pdf
Pacheco Armijos, E., Abad Calle, J. & Cochancela Patiño, G. (2021). La práctica preprofesional desde la formación docente: fortalezas y experiencias de la modalidad virtual. Mamakuna, 1(17), 18 -27. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/524
Pesántez Palacios, M. D. & Cuenca Alvarado, P. A. (2022). Práctica preoprofesional en la Universidad Nacional de Educación (UNAE): análisis y reflexiones de la modalidad virtual en tiempos de pandemia. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 22(1), 1-27. https://doi.org/10.15517/aie.v22i1.47438
Portilla, G., Abril, H., Choin, D., Fraga, O., Molerio, L., Padilla, E., Pantoja, T., Torres, L. & Ullauri, J. (2023), Modelo de práctica preprofesional UNAE, Universidad Nacional de Educación del Ecuador (UNAE). https://unae.edu.ec/wp-content/uploads/2023/06/Modelo-de-Practicas-Preprofesionales.pdf
Quispe, K., León, S., Santos, A. & Yaranga, L. A. (2023). El trabajo colaborativo en la educación. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(9), 1423-1437. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.602
Rodríguez Díaz, J., Cabrera Olvera, J. & Muñoz Guanga, A. (2022). El éxito de las Prácticas preprofesionales: ¿De qué depende? Revista Habanera de Ciencias Médicas, 21(2). https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4151/3073
Salvatierra, M. D. & Otero, M. (2020). La Experiencia De Las Prácticas Pre-Profesionales: Del Oficio De Estudiante Al Quehacer Profesional. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología, 5 (4), 53-69. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/view/31359
Umpiérrez Oroño, S. & Cabrera, D. (2020). Convergencia entre teoría y práctica en formación docente: Análisis de clases de práctica preprofesional en un curso de magisterio en Uruguay. Páginas de Educación, 13(1), 126-145. https://doi.org/10.22235/pe.v13i1.1922
Varguillas, C., Guffante, T., Manzano, M. & Moreno, P. (2020). Develaciones significantes de la práctica pre profesional desde la vivencia estudiantil. Revista Espacios, 41(18). 1 -10. https://www.revistaespacios.com/a20v41n18/20411805.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Briggitte Estefania Pinto Ayala, Diana Priscila Saldaña Gómez, Viviana Priscila Neira Quintero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.