Degree of relationship between managerial leadership and the organizational climate in education at the secondary level
DOI:
https://doi.org/10.36097/rsan.v1iEspecial_2.3075Keywords:
educational leadership, higher education, organizational climateAbstract
Leadership is a key factor for educational institutions to achieve their objectives in a harmonious environment. This aspect is particularly significant in the study of organizational climate due to its direct impact on it. In this context, the objective of this research was to determine the relationship between managerial leadership and organizational climate at Institución Educativa Nº 5076 Nuestra Señora de las Mercedes, under the jurisdiction of the Regional Directorate of Education of Callao, Peru. The methodology employed a quantitative and correlational approach, using a structured survey administered to a sample of 80 teachers. The findings reveal that effective and strategically designed leadership positively influences the organizational structure and plays a crucial role in strengthening the workplace climate. This, in turn, fosters an environment conducive to learning and coexistence within the educational setting.
Downloads
References
Adrianzola, F. P., López, M. J., Rojas, R. A., y Bustamante, M. A. (2019). Percepción del Clima Organizacional en Atención primaria de salud en la región del Maule, Chile. Revista Empresarial, 13(1), 13–21. https://doi.org/10.23878/empr.v13i01.132
Almeida, M. J. (2019). Clima organizacional y el desempeño docente en educación general básica. Revista Electrónica Entrevista Académica, 2(5), 85-95. https://www.eumed.net/rev/reea/enero-20/educacion-basica.html
Aparicio, C. A., Sepúlveda, F., Valverde, X., Cárdenas, V., Contreras, G., y Valenzuela Ravanal, M. (2020). Liderazgo directivo y cambio educativo: Análisis de una experiencia de colaboración Universidad-Escuela. Páginas De Educación, 13(1), 19-41. https://doi.org/10.22235/pe.v13i1.1915
Arias, J. L. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w26022w/Arias_S2.pdf
Baena, G. (2017). Metodología de la investigación. Grupo Editorial Patria. https://lc.cx/s2QB1V
Cáceres, M. L., Pérez, C. J., y García, M. S. (2017). La influencia del liderazgo pedagógico en las prácticas educativas. Revista Conrado, 13(60), 261-269. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/download/606/637/
Cancino, V., & Vera, L. (2017). Políticas educativas de fortalecimiento del liderazgo directivo: desafíos para Chile en un análisis comparado con países OCDE. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(94), 26-58. https://doi.org/10.1590/S0104-40362017000100002
Cota, J. A. (2017). Método para evaluar el Clima organizacional del área docente de un centro de Bachillerato Tecnológico de CD. Obregón, Sonora. Ciencias Administrativas, 5(10), 39-45. https://doi.org/10.24215/23143738e010
Estrada, E. G., Roque, M., Paredes, Y., y Quispe, R. (2020). Clima organizacional y síndrome de burnout en docentes de una institución educativa de educación básica de la ciudad de Puerto Maldonado. Pro Sciences: Revista De Producción, Ciencias E Investigación, 4(33), 41-48. https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol4iss33.2020pp41-48
Fretes, P. E. (2020). Estilos de liderazgo directivo en educación superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4(2), 594-612. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.101
Galicia, L. A., Balderrama, J. A., y Edel, R. (2017). Validez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apertura (Guadalajara, Jal.), 9(2), 42-53. https://doi.org/10.32870/ap.v9n2.993
Moreira, L. M. (2016). Clima organizacional en la educación superior, Ecuador. Dominio de las Ciencias, 2(4), 296-307. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/255
Niebla, S. Y., & Ibarra, E. (2017). Liderazgo directivo femenino y el clima organizacional en una escuela de educación media superior. Praxis Investigativa ReDIE: revista electrónica de la Red Durango de Investigadores Educativos, 9(17), 42-52. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6560022
Ortega, A. O. (2018). Enfoques de investigación. https://bit.ly/3MpXPBH
Parra, N., & Silva, A. (2021). Liderazgo efectivo directivo y su incidencia en relaciones interpersonales docentes en Escuela José Mejía Lequerica. 593 Digital Publisher CEIT, 6(1), 39-46. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.1.412
Ponce, D., Cervantes, J., & Robles, M. (2021). Evaluación de instrumentos en ciencias sociales: Métodos y enfoques aplicados. Editorial Académica Española.
Ponce, H. F., Cervantes, D. I., y Robles, A. J. (2021). ¿Qué tan apropiadamente reportaron los autores el Coeficiente del Alfa de Cronbach? Instituto de Ciencias Sociales y Administración, 5(3), 2438-2462. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.463
Pozzo, M. I., Borgobello, A., y Pierella, M. P. (2018). Uso de cuestionarios en investigaciones sobre universidad: análisis de experiencias desde una perspectiva situada. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 8(2), e046. https://doi.org/10.24215/18537863e046
Rossi, R. M., & Rossi, R. G. (2021). Liderazgo directivo, modelo de medida del constructo para aplicación en Educación Básica regular. Revista Andina de Educación, 4(1), 11-22. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.1.2
Salguero, N. G., & García, C. P. (2017). Influencia del liderazgo sobre el clima organizacional en las instituciones de educación superior. Boletín Redipe, 6(4), 135-149. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/230
Salinas, C., & Bejas, M. (2019). La toma de decisiones en el clima organizacional desde la gestión directiva del Instituto Técnico Distrital Cruzada Social 2018. Warisata-Revista de Educación, 1(1), 9-21.
Simbron, S. F., y Sanabria, F. M. (2020). Liderazgo directivo, clima organizacional y satisfacción laboral del docente. Cienciamatria, 6(1), 59-83. https://doi.org/10.35381/cm.v6i10.295
Zambrano, J., Ramón, M. A., y Espinoza, E. (2017). Estudio Sobre El Clima Organizacional En Docentes De La Universidad Técnica De Machala. Universidad y Sociedad, 9(2), 163–172. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202017000200022&script=sci_abstract
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Doris Abigail Rodriguez Bermejo, Joshua Miguel Angel Carnero Rodriguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.