Khan Academy as a digital strategy for the development of mathematical thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i58.2739

Keywords:

Khan Academy, estrategias didácticas, pensamiento matemático, resolución de problemas matemáticos, aprendizaje

Abstract

The modern Knowledge Society perceives an innovative characteristic based on managing curricular content, promoting logical mathematical thinking through digital platforms and applications. The objective of this work is focused on analyzing teaching strategies applied by teachers to enhance mathematical skills in students at the Unified General Baccalaureate level within the “Eidan Abel Erique Cercado” Educational Unit of the San Vicente canton. The methodological aspect was based on the mixed approach, using as a primary instrument a pedagogical test that measures numerical thinking skills, as well as the evidence of a semi-structured interview and the contributions of mathematics teachers as participants in a focus group. . The predisposition for work oriented under the Khan Academy platform was verified, necessary to benefit the student's poorly perfected numerical thinking skills. Finally, those strategies used by teachers were denoted which do not claim consistent stimulation to enhance numerical skills, demonstrated at a low acceptable level in strengthening problem solving with a mathematical focus in students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvites, H. G. (2017). Herramientas TIC en el aprendizaje en el area de matemática: Caso escuela POPUP-PIURA-Perú . Hamut´ay, 4(1), 18-30. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v4i1.1393

Bernabé, I. T. (2019). El poder de Khan Academy en el aprendizaje de las Matemáticas en el CONALEP. Revista RedCA, 1(3). https://revistaredca.uaemex.mx/article/view/12129

Burbano, M. A., Munévar-Saenz, A., & Valdivieso-Miranda, A. (2021). Influencia del método Montessori en el aprendizaje de la matemática escolar. RIDI, 11(3), 2. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n3.2021.13354

Burgos, J. A. (2018). Competencias para una inclusión digital educativa. Pontificia Universidad Católica Ecuador, 12(107), 4. https://doi.org/10.26807/revpuce.v0i107.179

Criollo, A. (2021). Herramientas digitales para el fortalecimiento de las Matemáticas de los estudiantes del sexto año de la escuela Manuela Cañizares. [Tesis de grado, Universidad Politécnica Salesiana] Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/22258

Farfán, J., & Romel, L. (2022). Estrategia khan academy en el aprendizaje de la matemática en la educación básica: una revisión teórica. CienciaLatina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 6871-6887. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3926

García-Moya, M., Goméz-Escobar, A., Solano-Pinto, N., & Fernandez-Cézar, R. (2020). Las creencias de los futuros maestros sobre la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Espacios, 41(9), 14. https://www.revistaespacios.com/a20v41n09/a20v41n09p14.pdf

Grisales, A. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. Entramado, 14(2), 198-214. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.4751

Hidalgo, B. E. (2019). Técnicas activas para el aprendizaje de las cuatro operaciones básicas [Tesis de maestría, Universidad Técnica de Cotopaxi] Repositorio Institucional de la Universidad Técnica de Cotopaxi. http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/7450

Jiménez, A., Garza, A., Méndez, C., Mendoza, J., Acevedo, J., Arredondo, L. C., & Quiroz, S. (2019). Motivación hacia las matemáticas de estudiantes de bachillerato de modalidad mixta y presencial. Revista Educación, 44(1), 49-62. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.35282

Ley Orgánica de Protección de Datos del Ecuador. (2021, 26 de mayo). Registro Oficial Suplemento 459. https://www.finanzaspopulares.gob.ec/wp-content/uploads/2021/07/ley_organica_de_proteccion_de_datos_personales.pdf

López-Chao, V., Mato-Vázquez, D., & Chao-Fernández, R. (2020). Análisis confirmatorio de la estructura factorial de la ansiedad hacia las matemáticas. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 221-237. https://doi.org/10.6018/rie.359991

Mora, C. (2003). Estrategias para el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista de pedagogía, 24(70), 181-272. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922003000200002

Padilla, I. (2018). El juego y la inteligencia lógico-matemática de estudiantes con capacidades excepcionales. Educación y Humanismo, 20(35), 166-183. https://doi.org/10.17081/eduhum.20.35.2964

Palmas, P. S. (2018). La tecnología digital como herramienta para la democratización de ideas matemáticas poderosas. Revista Colombiana de educación, (74), 109-132. https://doi.org/10.17227/rce.num74-6900

Pérez, J. (2021). El uso de la plataforma Khan Academy en el área de Matematicas. Centro Sur Social Science Journal, 40-48. https://www.centrosureditorial.com/index.php/revista/article/view/133

Ramírez, M. I. & Vizcarra, J. J. (2016). Desarrollo de habilidades matematicas en estudiantes normalistas mediante Khan Academy. Ra Ximhai, 12(2), 285-293. https://n9.cl/x5if

Rumiche, R. d., Matas, A., & Ríos, J. (2020). Competencias digitales de estudiantes de la Universidad Católica de Santo Toribio de Mogrovejo (Perú). Espacios, 41(9), 18. https://bit.ly/3biy3Nq

Published

2024-06-30

How to Cite

Vélez Basurto, E. X. ., Bucarán Intriago, C. ., & García Murillo, G. . (2024). Khan Academy as a digital strategy for the development of mathematical thinking. Revista San Gregorio, 1(58), 40–45. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i58.2739