Creative teaching strategies for students with special educational needs not related to disability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i63.2717

Keywords:

Educational inclusion, special educational needs, teaching strategies, creative learning, Universal Design for Learning

Abstract

The article examines the challenges of educational inclusion for students with special educational needs (SEN) not associated with disabilities in traditional school settings, where limitations persist in teacher training, family involvement, and access to resources. The study was conducted at the “Costa Azul” Educational Unit in Manta, Ecuador, using a mixed-method approach and an exploratory-descriptive design. A total of 90 teachers, 80 students, and 4 experts participated through the application of questionnaires, interviews, and structured classroom observations. Findings reveal that while teachers hold a positive view of inclusive strategies, their implementation remains partial and limited, focusing primarily on material adaptation. Gaps were identified between pedagogical discourse and actual practice, particularly in integrating students with SEN into the broader classroom dynamic. Creative teaching strategies show promise for advancing educational equity, but their effectiveness depends on differentiated planning, active methodologies, and an institutional culture genuinely committed to inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alba-Pastor, C., Sánchez-Serrano, J. M., & Zubillaga, A. (2017). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA): Pautas para su introducción en el currículo. Proyecto DUALETIC, Ministerio de Economía y Competitividad. https://www.educadua.es/doc/dua/dua_pautas_intro_cv.pdf

Andrades-Moya, J., Cornejo Espejo, J., & Pérez-Álvarez, E. (2021). Estudiantes de pedagogía y su conocimiento sobre inclusión escolar. Revista de Estudios y Experiencias en Educación (REXE), 20(44), 164–182. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v20.n44.2021.010

Arteaga-Alcívar, Y., & Chico-Hidalgo, L. R. (2023). Estrategias y enfoques para promover la igualdad de oportunidades en el aula. FIPCAEC, 8(2), 377–390. https://doi.org/10.23857/fipcaec.v8i2

Báez-Pérez, B. M., & Vargas-Caicedo, C. J. (2022). La comunicación en el proceso de educación inclusiva. Polo del Conocimiento, 7(6), 585–595. https://doi.org/10.23857/pc.v7i6.4091

Castillo-Pinos, K. M., Vega-Sánchez, A. A., Vásconez-Campos, M. E., & Ochoa-Guerrero, M. E. (2020). Estrategias didácticas y aprendizaje en estudiantes con discapacidad intelectual. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1, Especial), 843–854. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.877

Corral, K., Villafuerte, J. S., & Bravo, S. (2015). Realidad y perspectiva de la educación inclusiva de Ecuador: Percepciones de los actores directos al 2014. En Atas CIAIQ2015 – Investigação Qualitativa em Educação / Investigación Cualitativa en Educación (Vol. 2, pp. 583–587). Ludomedia. https://www.researchgate.net/publication/310169425

Lima-Ribas, I., & Tobar-Naranjo, M. J. (2021). Calidad educativa desde la inclusión y su realidad en Ecuador. 593 Digital Publisher CEIT, 6(2–1), 176–186. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.2-1.534

López-García, M. M. (2014). La formación de los profesores y las dificultades de aprendizaje. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 7(2), 98–112. Recuperado de https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/104

Lozano, J., Cava, A., Minutoli, G., & Castillo Reche, I. S. (2021). ¿Es necesaria la formación del profesorado en metodologías inclusivas?: Un estudio en centros de Messina. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 211-225. https://doi.org/https://doi.org/10.6018/reifop.468941

Macías Figueroa, J. J. (2021). Estrategias creativas para fortalecer la práctica docente en la inclusión educativa de estudiantes con Necesidades Educativas Especiales [Tesis de Maestría, Universidad San Gregorio de Portoviejo]. http://repositorio.sangregorio.edu.ec/handle/123456789/1919

Martínez, J., Peralta Sánchez, F., Ureña Uceda, A., & Jiménez Martínez, M. (2021). La innovación educativa en la práctica docente de Educación Secundaria [Tesis de Maestría, Universidad de Almería]. http://digital.casalini.it/9788413510972

Mendoza-Zambrano, M. G., Meza-Montes, J. K., & Mendoza-Zambrano, L. C. (2023). Medios interactivos en la enseñanza de estudiantes con necesidades educativas especiales no asociadas a una discapacidad: Beneficios y desafíos inclusivos. Journal Scientific MQRInvestigar, 7(2), 1750–1772. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.2.2023.1750-1772

Merecí-Mejía, E. E., & Cedeño-Tuárez, L. K. (2021). Estrategias de educación artística como potenciadora del desarrollo del pensamiento creativo en los estudiantes de básica elemental. Dominio de las Ciencias, 7(6), 1205–1224. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i6.2390

Ministerio de Educación del Ecuador. (2019,). Guía de trabajo: Estrategias pedagógicas para atender necesidades educativas especiales. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/05/Guia-de-estrategias-pedagogicas-para-atender-necesidades-educativas-especiales-en-el-aula.pdf

Molina-Olavarría, Y. (2015). Necesidades educativas especiales, elementos para una propuesta de inclusión educativa a través de la investigación acción participativa: El caso de la Escuela México. Estudios Pedagógicos, 41(Especial), 147–167. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000300010

Monteza, D. (2022). Estrategias didácticas para el pensamiento creativo en estudiantes de secundaria: una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 4(1), 121–134. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.01.009

Muñoz Benito, A. (2023). Documentación y evaluación de materiales educativos inclusivos para estudiantes con NEAE: Mejorando la enseñanza y promoviendo la inclusión educativa. Adaptación de materiales educativos y su efectividad en la educación inclusiva: Un enfoque [Trabajo final de máster, Universitat Oberta de Catalunya]. https://openaccess.uoc.edu/handle/10609/147091

Murillo, J., & Duk, C. (2018). Una Investigación Inclusiva para una Educación Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(2), 11-13. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000200011

Palacios, J. P., Cadenillas Albornoz, V., Chávez Ortiz, P. G., Flores Barrios, R. A., & Abad Escalante, K. M. (2022). Estrategias didácticas para desarrollar prácticas inclusivas en docentes de educación básica. Revista eleuthera, 22(2), 51-70. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.4

Paz-Maldonado, E. (2020). Revisión sistemática: inclusión educativa de estudiantes universitarios en situación de discapacidad en América Latina. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(1), 413-429. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000100413

Quijije-González, F. M., & Zambrano-Macías, S. B. (2022). La trascendencia de la inclusión educativa de los estudiantes con necesidades educativas y su incidencia en el proceso de enseñanza aprendizaje de la escuela Francisco de Orellana. Digital Publisher CEIT. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.1-1.999

Rodríguez, E., V. L., Yenchong Meza, W., & Ponce Solórzano, M. (2020). Importancia de la psicopedagogía y el aprendizaje creativo. Dominio de las Ciencias, 6(3), 564-581. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1300

Sánchez, M., García Guiliany, J., Steffens Sanabria, E., & Hernández Palma, H. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación. Información tecnológica, 30(3), 277-286. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277

Tobón, I. C. (2020). Diseño universal de aprendizaje y currículo. Sophia, 16(2), 166-182. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.2i.957

Torres-Carceller, A. (2019). Innovación o moda: las pedagogías activas en el actual modelo educativo. Una reflexión sobre las metodologías emergidas. Voces De La educación, 4(8), 3–16. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/167

UNESCO. (2021). La inclusión en la educación. https://www.unesco.org/es/education/inclusion

UNICEF. (2022). Diseño Universal para el Aprendizaje y libros de texto digitales accesibles. www.unicef.org: https://www.unicef.org/lac/dise%C3%B1o-universal-para-el-aprendizaje-y-libros-de-texto-digitales-accesibles

Vera-Pazmiño, J. L. (2023). Estrategias metodológicas inclusivas: El aprendizaje por proyectos. Código Científico Revista De Investigación, 4(1), 461– 483. https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v4/n1/127

Published

2025-09-30

How to Cite

Moncayo Cadena, A. N., & Cedeño Tuarez, L. . (2025). Creative teaching strategies for students with special educational needs not related to disability. Revista San Gregorio, 1(63), 19–26. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i63.2717