Institutional Communication in the Process of Digital Transformation at the San Gregorio University of Portoviejo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i59.2588

Keywords:

Institutional communication, digital competence, digital transformation, digital tools, digital maturity

Abstract

Institutional communication plays a fundamental role in the digital transformation process of academic institutions. The objective of this work is to determine the role of institutional communication in the digital transformation process of the Universidad San Gregorio de Portoviejo (USGP), Ecuador. A descriptive study was carried out with a quantitative approach, supported by the bibliographic review, the application of two questionnaires and the evaluation of the digital maturity of the institution using two reference matrices. It is determined that, although the majority of teachers and students demonstrate high skill in the management of educational platforms and digital tools, the data also indicate that there is a group within the academic community that still does not feel comfortable with the process of digitization. It is necessary to make improvements in the institutional communication of the USGP to facilitate the digital transformation process in the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akour, M., & Alenezi, M. (2022). Higher Education Future in the Era of Digital Transformation. Education Sciences, 12(11). https://doi.org/10.3390/educsci12110784

Almarz Menéndez, F., Maz Machado Carmen López Esteban, A., Almaraz Menéndez, F., Maz Machado, A., & López Esteban, C. (2017). Analysis of the digital transformation of Higher Education Institutions. A theoretical framework. edmetic, Revista de Educación Mediática y TIC, 6 (1), 181–202. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5814

Ávila-Correa, B. L. (2018). Perspectives of digital transformation of the universities of Ecuador. Unidad Académica de Tecnologías de Información y Comunicación, Universidad Católica de Cuenca (UCACUE), Cuenca. https://incyt.upse.edu.ec/pedagogia/revistas/index.php/rcpi/article/view/233/355

Avila, A. (2019). La comunicación interna como aliada en la transformación digital en las empresas de Córdoba Capital. [Tesis de grado, Universidad Siglo 21]. Repositorio Siglo 21. https://repositorio.21.edu.ar/handle/ues21/20021

Carmona, B. (2022). Transformacion con sentido digital: Un nuevo ritmo en la madurez digital de Latinoamérica. Techonology Consulting. https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/es_mx/topics/digital/transformacion-con-sentido-digital-2022-ey-latinoamerica.pdf

Castro Benavides, L. M., Tamayo Arias, J. A., Arango Serna, M. D., Branch Bedoya, J. W., & Burgos, D. (2020). Digital Transformation in Higher Education Institutions: A Systematic Literature Review. En Sensors (Basel, Switzerland) (Vol. 20, Número 11). NLM (Medline). https://doi.org/10.3390/s20113291

Comisión Europea. (2020). Supporting digital transformation in school education at individual, community and institutional level. https://n9.cl/qwoyj

Cuenca -Fontbona, J., Matilla, K., & Compte-Pujol, M. (2020). Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of Spanish companies. Revista de Comunicacion, 19(1), 75–92. https://doi.org/10.26441/RC19.1-2020-A5

Díaz-García, V., Montero-Navarro, A., Rodríguez-Sánchez, J. L., & Gallego-Losada, R. (2022). Digitalization and digital transformation in higher education: A bibliometric analysis. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1081595

Fernández, A., Llorens, F., Molina, R., & Fernández Martínez, A. (2020). MD4U Model Modelo de madurez digital para universidades (MD4U). Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/99031/1/Introduccion-al-Modelo-de-Madurez-Digital-para-Universidades-espanol.pdf

Fleaca, B., Fleaca, E., & Maiduc, S. (2022). Digital Transformation and Current Challenges of Higher Education. TEM Journal, 11(3), 1235–1241. https://doi.org/10.18421/TEM113-32

Gil, J. R. (2023). Transformación digital en la comunicación corporativa e institucional. Capterra. https://www.capterra.es/blog/946/transformacion-digital-en-la-comunicacion-corporativa-e-institucional 1/6

Hilbert, M., Jalife Villalón, S. L., Rodríguez Armenta. Carmen Enedina, Ruiz Martínez, P. M., Llorens, F., Sánchez Osorio, C. C., & Chinkes, E. (2020). Estrategia y transformación digital de las universidades: un enfoque para el gobierno universitario. Fundación Universia y Academia BID. http://dx.doi.org/10.18235/0004200

Banco Interamericano de Desarrollo. (2024). Chequeo Digital. https://pymedigital.ec/test/PreEvaluacion#!

Universidad San Gregorio de Portoviejo. (2022). Informe Taller de Transformación Digital USGP.

Jiménez, S., Guadalupe, G., Zavala, L. O., & Social, C. (2021). Herramientas digitales y su impacto en la comunicación interna en el marco de la transformación digital: caso facso [Tesis de grado; Universidad de Guayaquil]. Repositorio de CEDIA. https://rraae.cedia.edu.ec/Record/UG_782c7a35a5be4a2f41ffdc23edb8e2e4

Llorens, F., Fernández, A., Cadena, S., Castañeda, L., Claver, J. M., Díaz, C., Hernández, A., Rodríguez, T., Trejo, V., & Chinkes, E. (2022). U-Digital 2023. Madurez digital de las universidades iberoamericanas Metared. https://www.metared.org/content/dam/metared/pdf/udigital/UDigital%20Iberoamerica%202023.pdf

Reyes Coellar, J. F. (2021). Análisis comparativo sobre destacados modelos y marcos de madurez en la transformación digital, con sus respectivos campos de acción. [Tesis de maestría, Universidad de Cuenca]. Repositorio Institucional UCuenca. https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36225

Tauber, R. (2020). La Comunicación Digital como estrategia de gestión en los Planes Estratégicos de las Universidades [Tesis de especialización, Universidad Nacional de la Plata]. Repositorio Institucional de la UTPL. https://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/128491/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2024-09-30

How to Cite

Gereda Carrillo, J. C., & Zambrano Vélez, . C. K. . (2024). Institutional Communication in the Process of Digital Transformation at the San Gregorio University of Portoviejo. Revista San Gregorio, 1(59), 79–89. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i59.2588