University student´s percepctions of news of violence against woman in the media ecuadorian communication
DOI:
https://doi.org/10.36097/rsan.v1i59.2565Keywords:
Primary emotions, media, perception, university, violence against womenAbstract
The media play a fundamental role in shaping public opinion and the perception of social problems. Among university students, news of violence against women can provide clarity about how this problem is treated and how it affects the consciousness and attitudes of this young generation. The present study seeks to describe the perception of university students regarding news that addresses violence against women in the Ecuadorian media. To collect information, an online survey was applied to a sample of 338 students from the San Gregorio University of Portoviejo, Ecuador. The results obtained showed that students generally consider that the news coming from Ecuadorian media on the subject is sensationalist, and sadness is the emotion that prevails when consuming it. These are usually reported actively through digital media, aware that the information obtained is not always secure. Distrust towards the information provided by social networks is underlined.
Downloads
References
Badenes-Sastre, M., & Expósito, F. (2021). Percepción y detección de violencia de género e identificación como víctimas: Un estudio bibliométrico. Anales de Psicología, 37(2), 341–351. https://doi.org/10.6018/analesps.434611
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1966). The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. Anchor Books.
Catalina-García B., García Jiménez A. y Montes Vozmediano M. (2015). Jóvenes y consumo de noticias a través de Internet y los medios sociales. Historia y Comunicación Social, 20(2), 601-619. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2015.v20.n2.51402
Costera, I. (2007). The Paradox of Popularity: How Young People Experience the News. Journalism Studies, 8(1), 96-116. https://doi.org/10.1080/14616700601056874
Coy, M., McEwan, C., & Waheed, W. (2017). Domestic violence and the media. Routledge.
Ekman, P. (2017). El rostro de las emociones. RBA libros. https://www.derechopenalenlared.com/libros/el-rostro-de-las-emociones-paul-ekman-derecho-penal-en-la-red.pdf
Fernández Villanueva, C., Revilla Castro, J. C., & Domínguez Bilbao, R. (2011). Las emociones que suscita la violencia en televisión. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 18(36), 95-103. https://doi.org/10.3916/C36-2011-02-10
Figueira, J.; & Santos, S. (2019). Percepción de las noticias falsas en universitarios de Portugal: análisis de su consumo y actitudes. El profesional de la información, 28(3), e280315. https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.15
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2014)., Metodología de la Investigación (6ta. Ed.). McGraw Hill. https://n9.cl/l0j5h
Monzón Pereyra, C., & Aponte Rodríguez, L. R. (2021). Tratamiento informativo de la violencia contra la mujer en el diario Perú21 y la percepción de los estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Revista Científica de Comunicación Social, (3), 112-122. https://revistacientifica.bausate.edu.pe:8443/index.php/brc/article/download/51/86/
Moreira Pinargote, A.L., Zambrano Santos, Z.L. y Lazo Pastó, O.R. (2022). Violencia de género contra la mujer en Manabí, una aproximación estadística. Analysis. Claves de Pensamiento Contemporáneo, 32(1), 1-16. https://doi.org/10.5281/zenodo.6847107.
Naciones Unidas. (1995, 4-15 de septiembre). Informe de la Cuarta Conferencia Mundial sobre la Mujer, Beijing, China. https://www.un.org/womenwatch/daw/beijing/pdf/Beijing%20full%20report%20S.pdf
Restrepo Betancur, F. (2019). Percepción sobre los noticieros que se emiten en la televisión colombiana por parte de estudiantes universitarios de la ciudad de Medellín Colombia. El Ágora USB, 19(2). 343-351. https://doi.org/10.21500/16578031.438
Sánchez, J., & González, E. (2022). La infodemia del COVID-19 en jóvenes y adultos: El soporte de la alfabetización crítica mediática. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 30(73), 71-81. https://doi.org/10.3916/C73-2022-06
Vega Montiel, A. (2014). El tratamiento de la violencia contra las mujeres en los medios de comunicación. Revista Comunicación y medios, (30), 9-25. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5242615.pdf
Villegas, S. (2015). Televisión, ética y violencia contra la mujer. Tinkazos, 18(38), 91-108. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1990-74512015000200006&script=sci_abstract
Zurbano-Berenguer, B., Sola-Morales, S. y Marín Conejo, S. (2021). Mujeres ante las violencias. Valoración de la información periodística sobre la violencia de género por parte de mujeres supervivientes. Cadernos Pagu, 63. https://doi.org/10.1590/18094449202100630018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Lorena Chóez Abad, Juan Pablo Trámpuz, Jorge Luis Mendoza Robles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.