Socioeconomic and permanence conditions in Dentistry students, University San Gregorio de Portoviejo
Keywords:
Socioeconomic conditions, University students, permanence, desertion, higher educationAbstract
Worldwide, student retention is an important factor in generating strategies that contribute to reducing the dropout rate and guaranteeing the successful completion of the students' academic processes. The research work aims to: Analyze the socioeconomic conditions and the permanence of students in the Dentistry career of the San Gregorio de Portoviejo University. The research was directed with a positivist approach and used the non-experimental correlational quantitative method, considering a sample of 292 students, to whom a virtual survey was applied using Google Forms and a questionnaire with a Likert scale. For data analysis, version 25.0 of the IBM SPSS v25 computer statistical software was used; (Statistical Package for Social Sciences/Statistical Package for Social Sciences); According to the descriptive and inferential statistical procedure, it is determined that the correlation is significant at a bilateral level of 0.01, there being a positive relationship between socioeconomic conditions and permanence.
Downloads
References
Améstica-Rivas, L., King-Domínguez, A., Sanhueza Gutiérrez, D., & Ramírez González, V. (2021). Efectos económicos de la deserción en la gestión universitaria: el caso de una universidad pública chilena. Hallazgos, 18(35), 209-231. https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2021.0035.02
Araiza Lozano, M. Á. (2021). Factores socioeconómicos asociados al rendimiento académico de estudiantes universitarios. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1). https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2831
Castro-Montoya, B. A., Manrique-Hernández, R. D., González-Gómez, D., & Segura-Cardona, Á. (2020). Trayectoria académica y factores asociados a graduación, deserción y rezago en estudiantes de programas de pregrado de una universidad privada de Medellín (Colombia). Formación universitaria, 13(1), 43-54. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000100043
Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (CAACES, 2019). Modelo de evaluación externa de universidades y escuelas politécnicas. [ Links ] https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/12/3.-Modelo_Eval_UEP_2019_compressed.pdf
Consejo de Educación Superior CES. (s/f). CES - Oferta académica. Gob.ec. Recuperado el 18 de septiembre de 2023, de http://appcmi.ces.gob.ec/oferta_vigente/index.php
Espinosa, J., Hernández, J., & Mariño, L. (2020). Estrategias de permanencia universitaria. AVFT Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(1), 88-97. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.4065045
Fernández Ortega, M. Á., Ortiz Montalvo, A., Ponce Rosas, E. R., Fajardo Ortiz, G., Jiménez Galván, I., & Mazón Ramírez, J. J. (2017). Reprobación en estudiantes de medicina de la universidad nacional autónoma de México. Revista Cubana de Educación Medica Superior, 31(4), 1–17. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412017000400012&script=sci_arttext
Ferreyra, M., Avitabile, C., Botero, J., Haimovich, F., & Urzúa, S. (2017). Momento decisivo: la educación superior en América Latina y el Caribe. Grupo Banco Mundial, 1-59. https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/921c0f2e-6aa3-512e-be0c-20efb0a3493b/content
Gómez Chipana, E. (2020). Análisis correlacional de la formación académico-profesional y cultura tributaria de los estudiantes de marketing y dirección de empresas. Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 478-483. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202020000600478&script=sci_arttext&tlng=en
Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. (1 ed.). Ciudad de México, México: Mc Graw Hill Educación
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6a ed.). México D.F.: Mc Graw Hill.
Hidalgo Mora, R., Gamboa Araya, R., & Castillo Sánchez, M. (2019). Deserción y reprobación, desde el enfoque del estudiantado en la educación superior, en el curso de Matemática General. Revista Comunicación, 28(2–2019), 17–37. https://doi.org/10.18845/rc.v28i2-2019.4926
Jiménez, L. (2020). Impacto de la investigación cuantitativa en la actualidad. Convergence Tech, 4(IV), 59-68. https://doi.org/10.53592/convtech.v4iIV.35
Nuñez, A. F. (2020). Deserción y estrategias de retención: un análisis desde la universidad particular. Digital Publisher CEIT, 5(5-2), 79-87. doi:https://doi.org/10.33386/593dp.2020.5-2.306
Poveda, I. M. (2019). Los factores que influyen sobre la deserción universitaria Estudio en la UMRPSFXCh - Bolivia, análisis con ecuaciones estructurales. Revista Investigación y Negocios, 12(20), 63-80. Obtenido de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2521-27372019000200007
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (13 de Octubre de 2021). Educación en América Latina y el Caribe: la crisis prolongada como una oportunidad de reestructuración. (A. Bárcena, Ed.) Obtenido de Naciones Unidas CEPAL: https://www.cepal.org/sites/default/files/events/files/version_final_presentacion_se_educacion_13-10-2021_0.pdf
Secretaria de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación (SENESCYT, 2021) Sistema Ecuatoriano de Acceso a la Educación Superior Octubre 2021 [ Links] https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/2023/02/PROYECTO
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Saul Vicente Alvarado Roldán, Noris Beatriz Juliana Muñoz Macías
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.