Importance of strengthening reading comprehension strategies in higher education institutions

Authors

  • María Yokir Reyna Zambrano Universidad San Gregorio de Portoviejo
  • Yessly Anahí Castro Alcívar Universidad San Gregorio de Portoviejo

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i56.2515

Keywords:

enseñanza, aprendizaje, educación superior, compresión lectora

Abstract

Reading not only implies decoding texts and meanings, but also supposes the adoption of an active role by the reader in which he is able to dialogue with the text to internalize its meanings. Thus, reading comprehension has been fostered since the first years of study, but it becomes especially relevant when reaching university levels, where a higher level of analysis and critical thinking is required. In this sense, the objective of this research is: to analyze the importance of strengthening reading comprehension in university students from the demands of today's society, through the bibliographic review technique. The results show that reading comprehension requires the adaptation of teaching and learning strategies through processes that also integrate new information and communication technologies, for which reason universities play an active role in their development and strengthening. just as the Law School of the San Gregorio de Portoviejo University has done through its project "Reading as a method for the development of skills and abilities in students"

Author Biography

María Yokir Reyna Zambrano, Universidad San Gregorio de Portoviejo

Docente Investigador titular auxiliar a tiempo completo de la Universidad San Gregorio de Portoviejo 

Abogada en Libre ejercicio de la profesión especializada en Contencioso Administrativo

Abogada de los Juzgados y Tribunales de la República del Ecuador.

Especialista superior en Derecho Procesal.

Magíster en Derecho Administrativa.

Egresada en Doctorado en Derecho. 

 

References

Alarcón, M.; Alarcón, H.; Gonzáles, R. & Rodríguez, A. (2019). Estrategias metacognitivas y comprensión lectora en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Apuntes Universitarios, 9(1), 36-45. https://doi.org/10.17162/au.v1i1.348

Blanco, C.; De Nobrega, E.; Aroca, G. & Blanco, C. (2022). La Lectura como Proceso de Acercamiento al Conocimiento en los Estudiantes Universitarios. Revista Digital La Pasión del Saber, pp. 32-42. Disponible en: https://lapasiondelsaber.ujap.edu.ve/index.php/lapasiondelsaber-ojs/article/view/8

Castillo, M. (2022). Jerarquización de información para mejorar la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Polo de conocimiento, 6(11), 497-517. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8219365.pdf

Cortés, J.; Daza, J & Castañeda, J. (2019). Relación del entorno socioeconómico con el desempeño de la comprensión lectora en universitarios. Revista de Ciencias Sociales, 25(4) 119-133. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7202003.pdf

Duche, A.; Montesinos, M.; Medina, A & Siza, C. (2022). Comprensión lectora inferencias en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales, 27(6), 181-198. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8598050.pdf

Flores, S. (2019). Nivel comprensión lectora en inglés como segunda lengua en estudiantes universitarios. Revista Innova Educación, 1(3), 288-299. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/download/38/72

Guerra, J.; Saldivar, A y Sandría, S. (2021). Evaluación de comprensión lectora, uso de estrategias y su relación con variables académicas y sociodemograficas en estudiantes universitarios. Revista Innova Educación, 3(2), 360-373. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/193/232

Huarca, P. (2022). La lectura en la educación superior y el rol del docente en su desarrollo. Revista Cubana de Educación Superior, 4(1), 1-20. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142022000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. [INEC] (2012). 3 de cada 10 ecuatorianos no destinan tiempo a la lectura. Ecuador en cifras. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/3-de-cada-10-ecuatorianos-no-destinan-tiempo-a-la-lectura/

Loayza, E. (2022). Preferencias y hábitos de lectura en estudiantes universitarios. Revista ConCiencia EPG, 7(1), 36-51. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.7-1.3

Núñez, M. y Ramírez, M. (2022). La lectura de universitarios mediante las Tecnologías de Información y Comunicación y las competencias demandadas. Revista Zincografía, 6(12), 233-252. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2448-84372022000200233&script=sci_arttext

Ordóñez, D.; Cabezas, P.; González, M. y Marín, Y. (2021). La ambigüedad y su afectación en las organizaciones. Una revisión de lteratura. Global Bussiness Administration Journal, 5(1), 3-20. https://revistas.urp.edu.pe/index.php/Global_Business/article/view/3726

Palacios, M.; Palacios, I.; Zegarra, P y Castro, J. (2022). Comprensión de lectura y estrategias de aprendizaje en los estudiantes universitarios de Huancayo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 3316-3336.: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2467

Real Academia de Española (2021). Ambiguo. Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española: https://dle.rae.es/ambiguo?/m=form

Real Academia de Española (2021). Precisión. Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española: https://dle.rae.es/precisón?m=form

Sandoval, J.; Arias, N. y Ahumada, P. (2021). Nivelación de competencias comunicativas en estudiantes de formación técnico-profesional. Una habilidad integradora. Revista Psicológica UNEMI, 6(10), 69-75. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss10.2022pp68-75

Published

2023-12-31

How to Cite

Reyna Zambrano, M. Y., & Castro Alcívar, Y. A. . (2023). Importance of strengthening reading comprehension strategies in higher education institutions. Revista San Gregorio, 1(56), 194–204. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i56.2515