Analysis of the Higher Education Law of Argentina in relation to current trends
DOI:
https://doi.org/10.36097/rsan.v1i55.2148Keywords:
Legislación, Educación Superior, Educación Comparada, Universidades.Abstract
The field of higher education is not static, since the frequent changes in society force countries to modify their regulations in an effort to assume the challenges presented in a resilient way, to remain at the forefront of education, since it is the how each society progresses globally. This article presents a comparative analysis of the Higher Education Law of Argentina (LES 24521) with the higher education legislation of Ecuador and Spain. The objective was to identify the weaknesses of LES 24521 compared to current trends in higher education legislation. It was developed within a qualitative methodology, and a descriptive exploratory design, since the policies and laws on relevant aspects in the management of higher education institutions (HEIs) were examined. Several weaknesses were found in the LES 24521, mainly in the aspects of university autonomy, budget, governance and administration, quality assurance, and teacher training. It is proposed that future reforms of the law address these deficiencies to guarantee quality higher education in Argentina, according to current challenges and the expectations of society.
Downloads
References
Asociación Internacional de Universidades. (1996). Rapport de la quatrième Conférence générale de l´Association internationale des universités. https://n9.cl/wfvro
Brunner, J. J. (2011). University governance: Typology, dynamics and trends. Revista de Educacion, 355, 137–159. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/d/22866/19/0
Calderón Arregui, D. A. (2022). Análisis de la ley de educación superior LES 24521 de Argentina: Reflexiones y propuestas de cambio para la reforma de la ley. Revista Killkana Sociales, 6(2), 35–48. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i2.1005
Calderón Arregui, D. A. (2023). Estilos de liderazgo y clima organizacional : un estudio correlacional en la Escuela de Ingeniería Militar “Gral . Guillermo Rodríguez Lara. Revista Killkana Sociales, 7(1), 53–70. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i1.1057
Castillo, J. y Contreras, F. (2020). Gobernanza universitaria: análisis de situación desde la perspectiva de la Ley de Educación Superior Argentina. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2), 1-21. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000200018
Constitución de la Nación Argentina. (1853). Asamblea Constituyente. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/ar_6000.pdf
Consejo de Rectores de Universidades Privadas de Argentina. [CRUP]. (2018). Observaciones, comentarios y propuestas al Plan de acción CRES 2018-2028.
Finocchiaro, A. (2004). Un estudio sobre autonomía universitaria. Prometeo Libros.
Ganga Contreras, F. y Abello Romero, J. (2014). Gobernanza Universitaria: una aproximación preliminar y sinóptica a su conceptualización. Revista Fen Opina Online, (56), 1–6.
Giménez, G., & Del Bello, J. C. (2016). La Ley 24.521 de Educación Superior. Su impacto modernizante y la necesaria nueva agenda de política pública universitaria. Debate Universitario CAEE-UAI, 5(9), 9–32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=6467992
Giustiniani, R. H. (2006). Proyecto de Ley para la educación superior Argentina. EXP. 2063/06. https://www.studocu.com/es-ar/document/universidad-abierta-interamericana/politica-y-gestion-universitaria/proyecto-les-giustiniani/2973067
Hernández Carcagno, M. (2009). Ley 24.521: Una ley en crisis [Tesis de grado, Universidad Abierta Interamericana]. https://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC090921.pdf
Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC]. (2018). Plan de Acción 2018 - 2028 Declaración III Conferencia Regional de Educación Superior para América Latina y el Caribe. III Conferencia Regional de Educación Superior CRES 2018. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2019/02/PlandeAccionCRES2018-2028-Def.pdf
Ley 24.156 de Administración Financiera y de los Sistemas de Control del Sector Público Nacional y su Reglamentación. (1992, 30 de diciembre). Boletín Oficial de la República Argentina. https://www.economia.gob.ar/hacienda/cgn/otrosdoc/ley24156_mod_diciembre2016.pdf
Ley Nº 24.521. Ley de Educación Superior (1995, 20 de julio). Senado y Cámara de Diputados de la Nación Argentina. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/siteal_argentina_1040.pdf
Ley Orgánica De Educación Superior [LOES]. (2010, 12 de octubre). Registro Oficial Suplemento 298. https://bit.ly/3frnbS9
Ley Orgánica 6/2001 de Universidades. [LOU]. (2001, 21 de diciembre). Boletín Ofical del Estado de España. https://www.boe.es/buscar/pdf/2001/BOE-A-2001-24515-consolidado.pdf
López Segrera, F. (2007). Notas para un estudio comparado de la educación superior a nivel mundial. In Escenarios mundiales de la educación superior. Análisis global y estudios de casos. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/segrera/03LSegrera.pdf
López Segrera, F. (2016). Educación Superior Comparada: Tendencias Mundiales y de América Latina y Caribe. Avaliação: Revista Da Avaliação Da Educação Superior (Campinas), 21(1). https://doi.org/10.1590/S1414-40772016000100002
Puiggros, A. (2009). Saberes: reflexiones, experiencias y debates. Galerna.
Rama, C. (2009). Macrotendencias y Macrotensiones : Las encrucijadas de la educación superior en América Latina. Policy Futures in Education, 7(5), 463–472. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2304/pfie.2009.7.5.463
Rama, C. (2013). Las diversas internacionalizaciones de la educación superior en América Latina. Pensamiento Universitario, 24, 29–41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7971555
Red ÍndicES. (2020). Gasto total en educación superior como porcentaje del PIB 2010-2019. http://app.redindices.org/ui/v3/comparative.html?indicator=ES_GAST_PBI&family=ESUP&start_year=2010&end_year=2019
Rodríguez, M. A. (2006). Evaluación de políticas de financiamiento del sistema universitario. El modelo de pautas [Tesis de grado, Universidad Nacional de Mar del Plata]. Repositorio Digital de la FCEyS-UNMDP. http://nulan.mdp.edu.ar/id/eprint/614/
Sepulveda, M. (2014). De la retorica a la practica: el enfoque de derechos en la proteccion social en America Latina. CEPAL - Serie Políticas Sociales, 189. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/35912/1/S2014131_es.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2009). Conferencia mundial sobre la educación superior - 2009: la nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. (Sede de la UNESCO, París, 5-8 de julio de 2009). Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 14 (3). Ihttps://doi.org/10.1590/s1414-40772009000300013
Vaccarezza, L. (2006). Autonomía universitaria, reformas y transformación social. En Vessuri, H.(Comp.). Universidad e investigación científica (pp. 33–49). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/se/20100614120356/universidad.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista San Gregorio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.