El cómic como dispositivo de formación ciudadana que visibiliza estereotipos excluyentes en Manabí, Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2518

Keywords:

Ecuadorian citizenship, comic, stereotypes, social imaginaries, graphic narratives

Abstract

The contents and knowledge implicit in the comic are a social learning device and a didactic tool to form and distort citizens; and therefore, they have similar relevance as the knowledge originated in the official educational system. That is why the objective of this research is to show which are the comics that have the greatest impact and significance for the population studied, and how they have reinforced collective imaginaries with ideas, stereotypes and roles marked by exclusion in the evolutionary development that goes from childhood to adulthood. The methodology is of a mixed nature, with the use of tools such as the survey and the multimodal analysis applied to the images selected for the study. The results analyze comics produced in Ecuador and in other foreign (global) cases, and how the images, messages, sequences and comics that are part of the animation structure leave imprints that guide the social life of the viewers. It is also visible the influence of the characters, their roles and stereotypes and how they reflect and embody social experiences that are discriminatory, exclusive and disconnected of reality.

References

Adichie, C. N. (2018). El peligro de la historia única. Editorial Random House.

Arredondo, G., Villarreal, M, & Echanizb A. (2016). La inclusión de la mujer y la igualdad de género en las series de dibujos animados. Atenea (Concepción), (514), 125-137. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622016000200125

Auné, S., Abal, F., & Attorresi, H. (2015). Antagonismos entre concepciones de empatía y su relación con la conducta prosocial. Revista de Psicología, 17 (2), 137-149. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/71431

Bettaglio, M. (2021). Innovación social a través de la narrativa gráfica: periodismo gráfico, autonarración y testimonios para el cambio social. Revista Iberoamericana de Economía Solidaria e Innovación Socioecológica, 4. https://doi.org/10.33776/riesise.v4i1.5302

Cañón, L. A. (2008). Exclusión social y desigualdad (Vol. 6). Ediciones Editum.

Catalá-Carrasco, J. L. (2017). Neoliberal expulsions, crisis, and graphic reportage in Spanish comics. Romance Quarterly, 64(4), 172-184. https://doi.org/10.1080/08831157.2017.1356139

Colás, P. (2007). La construcción de la identidad de género: enfoques teóricos para fundamentar la investigación e intervención educativa. Revista de investigación educativa, 25(1), 151-166. https://revistas.um.es/rie/article/view/96661

Del Rosario, L. (2016). El cómic y el poder: Una perspectiva antropológica. Boletín Millares Carlo, (32), 52-65. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5977015.pdf

Diario El Comercio (2010) Kaliman, por la senal de Radio Quito. Edición Digital. https://www.elcomercio.com/tendencias/entretenimiento/kaliman-senal-radio-quito.html

Didi-Huberman, G. (2012). Arde la imagen (vol. 2). Serieve. https://eljardindelaunam6.files.wordpress.com/2013/08/arde_la_imagen_georges.pdf

Eagly, A. H. (2009). The his and hers of prosocial behavior: an examination of the social psychology of gender. American psychologist, 64(8), 644-658. https://doi.org/10.1037/0003-066X.64.8.644

Echeita, G. (2016). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Narcea Ediciones. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:7cd26a0f-0950-4b6f-8078-15aa6cd58b35/re3270310520-pdf.pdf

Editorial Zonacuario. (2023). ¡elé! Coleccionable. Zonacuario. https://bibliothek.caq.edu.ec/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=12912&shelfbrowse_itemnumber=15912#holdings

Federici, S. (2018). El patriarcado del salario. Críticas feministas al marxismo, 1. Ediciones Traficantes de Sueños. https://traficantes.net/sites/default/files/pdfs/TDS_map49_federici_web_0.pdf

Flórez, P. (2014). Periodismo intercultural y el lenguaje desde el silencio. Universitas-XXI: Revista de Ciencias Sociales y Humanas, (20), 127-150. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5968341

Freire, P. (1996). Pedagogy of the oppressed (revised). Continuum, 356, 357-358.

Garcés, C. (2020). La traducción del cómic: retos, estrategias y resultados. trans. Revista de traductología, (4), 75-88. https://doi.org/10.24310/TRANS.2000.v0i4.2518

Gimeno, M., Rodríguez, R., & Ferrer, B, (2019). Estereotipos, roles de género y cadena de cuidado. Transformaciones en el proceso migratorio de las mujeres. Collectivus, Revista de Ciencias Sociales, 6(1), 83-97. https://doi.org/10.15648/Coll.1.2019.06

Grijalva, A. (2009). Radionovelas: La aventura imaginaria. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, (105), 90-91. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5791653

León, C., & Suing, A. (2016). La televisión ecuatoriana: pasado y presente. Razón y palabra, 20(93), 135-152. https://www.redalyc.org/pdf/1995/199545660008.pdf

López, N., & Gómez, L. (2021). Tendencias de cambio en el comportamiento juvenil ante los media: Millennials vs Generación Z. Ediciones Complurenses. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7913328

Marzal, J. (2021). Propuestas para el estudio de las imágenes en la era de la posverdad. Editorial EPI – Profesional de la Información. https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/download/86396/62929/286733

Morales, P. (2020). El cómic al aula: una didáctica narrativa. Educación y ciudad, (38), 125-134. I https://doi.org/10.36737/01230425.n38.2020.2325

Morocho, J., & Zambrano, F. (2023). Mujeres indígenas: voces e imaginarios femeninos en la zona andina ecuatoriana. Perseitas, (11), 57-88. https://doi.org/10.21501/23461780.4499

O'Halloran, Kay L. (2012).Análisis del discurso multimodal. Revista latinoamericana de estudios del discurso, 12, (1), 75-97. https://www.researchgate.net/publication/337507984_Analisis_del_discurso_multimodal

Orquera, K, (2009). Reseña del cómic quiteño. Ediciones Universidad Central del Ecuador, Facultad de Comunicación social. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.11652.96646

Pascual, M. (2012). Libros y revistas de divulgación científica como recursos en la enseñanza de la química y la física. Enseñanza y Divulgación, 125. https://handbook.usfx.bo/nueva/vicerrectorado/citas/TECNOLOGICAS_20/Ingenieria%20de%20Alimentos/ensenanza-y-divulgacion-de-la-quimica-y-la-fisica-2012.pdf#page=126

Román, Z. (2020). Estereotipos de género en cómics infantiles: repercusión en el pensamiento infantil [Tesis de Grado, Universidad de Sevilla]. Depósito de Investigación de la Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/108078

Risman, B. J. (2018). Gender as a social structure (pp. 19-43). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-76333-0_2

Rodríguez Moreno, L. (2007). La imagen de la mujer en los cómics estadounidenses (1900-1950). Revista Trocadero, (19), 123-134. https://rodin.uca.es/bitstream/handle/10498/9447/34585643.pdf?sequence=1

Tedesco, J. (2005). Aprender a vivir juntos en tiempos de exclusión y fundamentalismos. En Tedesco, J. (Ed.). Opiniones sobre política educativa,(p. 111-117). Ediciones Granica,

Torres, M. (2019). Cuenca Queer No. 0. Ediciones Centro de Etnografía Interdisciplinar. https://biblioteca.unae.edu.ec/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=60689

Van Dijk, T. (2010). Análisis del discurso del racismo. Crítica y emancipación, 3, 65-94. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/16125/1/CyE3.pdf#page=66

Vega, E. (2019). Telenovelas, masculinidades y violencia de género. Consejo de Comunicación UASB. https://repositorio.consejodecomunicacion.gob.ec/handle/CONSEJO_REP/191

Vigotsky, L. S. (2014). Pensamiento y lenguaje (3ra ed.). Editorial Pueblo y Educación.

Villanueva, J., & Baca, W. (2016). Los millennials peruanos: características y proyecciones de vida. Gestión en el tercer milenio, 18(36), 9-15. https://doi.org/10.15381/gtm.v18i36.11699

Vivanco, J. (2021). No rush, El cómic como herramienta educativa en diversidad sexual [Doctoral dissertation, Universitat Politècnica de València]. Repositorio Institucional de la Universitat Politècnica de València https://riunet.upv.es/handle/10251/165538

Zavala, V. (2019). Justicia sociolingüística para los tiempos de hoy. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 24(2), p. 343-359. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a09.

Published

2024-03-31

How to Cite

Tubay Zambrano, F., & Andrade Tubay , N. . (2024). El cómic como dispositivo de formación ciudadana que visibiliza estereotipos excluyentes en Manabí, Ecuador. Revista San Gregorio, 1(57), 126–148. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2518