Analysis of the Higher Education Law of Argentina in relation to current trends

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i55.2148

Keywords:

Legislación, Educación Superior, Educación Comparada, Universidades.

Abstract

The field of higher education is not static, since the frequent changes in society force countries to modify their regulations in an effort to assume the challenges presented in a resilient way, to remain at the forefront of education, since it is the how each society progresses globally. This article presents a comparative analysis of the Higher Education Law of Argentina (LES 24521) with the higher education legislation of Ecuador and Spain. The objective was to identify the weaknesses of LES 24521 compared to current trends in higher education legislation. It was developed within a qualitative methodology, and a descriptive exploratory design, since the policies and laws on relevant aspects in the management of higher education institutions (HEIs) were examined. Several weaknesses were found in the LES 24521, mainly in the aspects of university autonomy, budget, governance and administration, quality assurance, and teacher training. It is proposed that future reforms of the law address these deficiencies to guarantee quality higher education in Argentina, according to current challenges and the expectations of society.

Author Biographies

David Alexander Calderón Arregui, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Licenciado en Ciencias Militares e Ingeniero Civil por la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE; Máster en Dirección y Administración de Empresas por la Universidad Internacional de la Rioja en España; Máster en Dirección, Innovación y Liderazgo de Centros Educativos por la Universidad Camilo José Cela en España; Máster en Dirección y Gestión para la Calidad de Centros Educativos por la Universidad Francisco de Vitoria en España; Doctorante en Educación Superior Universitaria de la Universidad Austral, Río Negro y Abierta Interamericana en Argentina, bajo la línea de investigación de dirección de instituciones de educación superior. Dentro de mi carrera profesional estado dentro de la gestión de instituciones educativas, por este motivo mi interés y línea de investigación esta centrada en el análisis de problemáticas sobre la dirección, innovación, gestión de la calidad y liderazgo de instituciones educativas, con la finalidad de proponer alternativas de mejora que permitan orientar la toma de decisiones de los líderes y directivos encargados de la gestión de las instituciones educativas.

Marisol Josefina Godoy Mena, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Ingeniera en Comercio Exterior y Negocios Internacionales por la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE; Magíster en Administración de Empresas por la Universidad Internacional SEK; Doctorante en Administración de Empresas de la Universidad de Investigación e Innovación de México, bajo la línea de investigación de dirección de instituciones de educación superior. Dentro de mi carrera profesional estado dentro de la gestión de empresas, por este motivo mi interés y línea de investigación esta centrada en el análisis de problemáticas sobre la dirección, innovación, gestión de la calidad y liderazgo de empresas, con la finalidad de proponer alternativas de mejora que permitan orientar la toma de decisiones de los líderes y directivos encargados de la gestión de empresas.

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Published

2023-09-30

How to Cite

Calderón Arregui, D. A., Godoy Mena, M. J., & Marrero Fernández, A. . (2023). Analysis of the Higher Education Law of Argentina in relation to current trends. Revista San Gregorio, 1(55), 218–236. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i55.2148

Issue

Section

ARTÍCULOS DE POSICIÓN O REFLEXIÓN