Socio-educational approach to promote entrepreneurship with vulnerable young: PACES Salesian Foundation case

Authors

  • Diana Arce Cuesta Universidad Politécnica Salesiana
  • Edgar Gordillo Gordillo Universidad Politécnica Salesiana

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i55.2103

Keywords:

abordaje socioeducativo, Emprendimientos, jóvenes, Vulnerabilidad

Abstract

The situation of vulnerability of young people in developing countries is a constant concern in socio-educational institutions. Supporting young people to get out of poverty, inadequate work and inequalities are part of the Sustainable Development Goals (SDGs). Faced with this, entrepreneurship emerges as an alternative for human development. However, promoting it is a complex task, since there is limited research on how to adopt entrepreneurship processes in contexts of vulnerability. This research suggests that guidelines are necessary to guide human and sustainable development institutions in the design of promotion actions and policies. Therefore, the objective of the study was to identify elements to promote entrepreneurship in young people in vulnerable situations. Through qualitative research focused on a case study, this article presents a socio-educational approach to promote entrepreneurship. This investigation showed how the Fundación Salesiana PACES of Cuenca Ecuador puts this approach into practice. The approach illustrates dimensions of socio-educational intervention and how they can promote entrepreneurship. The results indicated that cultural aspects directly impact the success or failure of this. Therefore, institutions should focus on providing support beyond the technical elements.

 

References

Baker, T., y Welter, F. (2020). Contextualizing Entrepreneurship Theory. Routledge Studies in Entrepreneurship (1ra Ed.). Taylor and Francis Group. https://doi.org/10.4324/9781351110631

Bueno, L.P., y Marín, M. E. (2010). Diseño y elaboración de módulos para el desarrollo de emprendimientos, para la etapa de inserción laboral en el centro de capacitación modular de la Fundación PACES, Cuenca [Tesis de grado, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/1399

Brito, N.B. (2017) Plan de intervención psicoterapéutico cognitivo conductual dirigido a jóvenes hijos de consumidores de alcohol a realizarse en la fundación PACES [Tesis de grado, Universidad del Azuay]. Repositorio Institucional de la Universidad del Azuay. https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/7014

Cardella, G.M., Hernández, S.B., y Sánchez, G.J. (2021). Entrepreneurship and Sport: A strategy for social inclusion and change. International Journal of Environmental Research and Public Health. 18(49), 1-20.https://doi.org/10.3390/ijerph18094720

Emami, A., Welsh, D., Ramadani, V. y Davari, A. (2019). The impact of judgment and framing on entrepreneur’s’ decision-making. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 32(1), 79-100. https://doi.org/10.1080/08276331.2018.1551461

Flores, V.E., Garcia, I.R., Gordillo, G.E. y Pinto, P.L. (2015). Programa de formación humana cristiana con enfoque de ciudadanía, para niños, niñas y adolescentes proyecto salesiano Ecuador (PSE) [Tesis de maestría, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/9229

Gordillo, P.M., y Zhañay, G.M. (2018). Resiliencia en niños trabajadores en una fundación del sector Feria Libre, Cuenca. Psicología Clínica [Tesis de maestría, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/24288

Gwanyebit, A.K. (2020). The entrepreneur’s go-to-market innovation strategy: towards a decision-analytic framework and a road mapping process to create radically successful businesses driving spectacular growth and profitability, Journal of Small Business & Entrepreneurship, 33(6), 689-716. https://doi.org/10.1080/08276331.2020.1786646

Hermosilla, R.J. (2009) Guía para el diseño de programas socioeducativos de atención a la infancia. Foro de educación, 7(11), 287-301. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3171432

Kariv, D., Cisneros, L. y Ibanescu, M. (2018). The role of entrepreneurial education and support in business growth intentions: the case of Canadian Entrepreneurs. Journal of Small Business & Entrepreneurship. 31(5), 433-460. https://doi.org/10.1080/08276331.2018.1468974

Lasso, G.M. y Gutiérrez, G.J. (2015). Estudio comparativo del Funcionamiento Familiar percibido por los adolescentes: Estudio a realizarse en las instituciones: Centro de Formación Artesanal PACES y Unidad Educativa La Asunción, en adolescentes de 12 a 18 años [Tesis de grado, Universidad del Azuay]. Repositorio Institucional de la Universidad del Azuay. https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/4592

Levy, P. (2004). Inteligencia colectiva. Por una antropología del ciberespacio. Organización Panamericana de la Salud. Qualitative Research in Education, 4 (3), 323. http://bdjc.iia.unam.mx/files/original/a9d1c2a485b6726ce0ff338fbcd1bfa5.pdf

Navarro, L.M. y Vásquez, A.F. (2018). Emprendimiento como factor de mitigación de la marginalidad social en jóvenes de la localidad de ciudad Bolívar en Bogotá D.C. de estratos 1, 2 y 3 [Tesis de maestría, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. Repositorio Uniminuto. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/10625/1/TM.GS_NavarroLizarazoMar%c3%adaTeresa_2019.

Nevard, I., Green, C.H., Bell, V., Gellatly, J., Brooks, H., Bee, P. (2020). Conceptualizing the social networks of vulnerable children and young people: a systematic review and narrative synthesis. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 56, 169-182. https://doi.org/10.1007/s00127-020-01968-9

Otálora, Y. (2019). El Análisis Cognitivo de Tareas como estrategia metodológica para comprender y explicar la cognición humana. Universitas Psychological, 18 (3), 1-12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-3.acte

Fundación Salesiana PACES (2021). ¿Quiénes somos?. https://paces.org.ec/

Pacheco, M.V. (2018). Poblaciones vulnerables y en situación de vulnerabilidad. Ministerio de salud del Ecuador. https://www.salud.gob.ec/wp-content/uploads/2018/02/POBLACIONES-VULNERABLES-Y-EN-SITUACI%C3%93N-DE-VULNERABILIDAD-CNBS.pdf

Pérez, M.G. (2011). La intervención socioeducativa. https://es.scribd.com/document/310320015/La-Intervencion-Socioeducativa

Pesántez, J.J. (2015). Estudio de un grupo de familias de niños trabajadores en edad escolar de la Fundación Salesiana PACES, sector Feria Libre [Tesis de maestría, Universidad de Cuenca]. Repositorio Institucional de la Universidad de Cuenca.

URL: http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/22867/1/Tesis.pdf

Ratten, V. (2020). Coronavirus (CVOID-19) and entrepreneurship: changing life and work landscape. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 32(5), 503-516. https://doi.org/10.1080/08276331.2020.1790167

Ratten, V. (2022). Cultural, lifestyle, and social entrepreneurship. Journal of Small Business &

Entrepreneurship, 34(1), 1-8. https://doi.org/10.1080/08276331.2020.1789933

Rodríguez, G.S., Bolívar, R.M., Herrán, G.M., y Rodríguez, P.A. (2015). Emprendimiento en población vulnerable: una reflexión desde los conceptos teóricos hacia la práctica. Fundación universitaria de Ciencias de la Salud. https://repositorio.fucsalud.edu.co/bitstream/handle/001/765/REDI-FAA-2015-1.pdf;jsessionid=E0E027A1316DCDEBDBBC590561C452BF?sequence=1

Samaniego, P.P. (2020). La vulnerabilidad de niñas, niños y adolescentes en Ecuador frente a la cuarentena. Instituto de investigaciones económicas. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.12242.17601

Torres, R.M. (2019). Factores que inciden en el emprendimiento de los jóvenes en riesgo de inclusión: Guayaquil. Administración de empresas. [Tesis de maestría, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/17464

Published

2023-09-30

How to Cite

Arce Cuesta, D., & Gordillo Gordillo, E. (2023). Socio-educational approach to promote entrepreneurship with vulnerable young: PACES Salesian Foundation case. Revista San Gregorio, 1(55), 237–253. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i55.2103